Unngå «katta i sekken» - Slik velger du riktig skolesekk

Unngå «katta i sekken» - Slik velger du riktig skolesekk

Om få uker tar titusener av forventningsfulle seksåringer sekken på ryggen og begir seg ut på skoleveien. Utseendet på ryggsekken kan være avgjørende for om barnet vil bruke den eller ikke, men mange barn stiller med ny sekk som ikke passer kroppen. Les hvordan du velger riktig skolesekk til ditt barn:

- Barn kan trygt bære en vanlig skolesekk, men det er veldig viktig at sekken er individuelt tilpasset barnets rygg, sier Terje Holden, Produktsjef i Bergans Fritid AS. Holden anbefaler derfor alltid foreldre å ta med barnet i butikken når man skal kjøpe ny sekk.

Bøy sekken etter barnets rygg

Det første man bør gjøre før barnet prøver sekken er å legge noen bøker nedi, for å få litt vekt i sekken. På den måten ser man hvordan sekken kommer til å sitte på barnets rygg, og kan tilpasse den individuelt.

- I våre sekker er det en aluminiumsspile som er enkel å bøye etter barnets rygg, enten barnet er svai eller krum i ryggen. Når man gjør dette er det viktig at spilen ikke får noen kontaktpunkter som kan bli ømme, men følge ryggens kurvatur jevnt hele veien, forklarer Holden. Det er ikke så mange som vet at man kan tilpasse sekken såpas individuelt, men Holden presiserer at dette er veldig viktig om man ser at sekken ikke sitter riktig slik den er tilpasset på forhånd.

Videre skal barnet kunne bevege seg fritt med både armer og ben. Derfor er det viktig at sekken ikke er for bred, fordi det hindrer fri bevegelse av armene. Den må heller ikke henge ned på rumpa, men stoppe nederst på ryggen for å sikre fri bevegelse av bena.

- En god tommelfingerregel er at sekken ikke skal være bredere enn skuldrene og ikke gå lenger ned enn korsryggen, sier Holden.

Stabiliserer med remmer

For å finne en god skolesekk er det viktig med et godt utformet bæresystem.

- Skulderstroppene bør være formsydd, altså ha en innsving, slik at de ikke sklir ned fra de smale barneskuldrene, og være godt polstret. Sekkens rygg bør også være polstret og formet til barnets rygg. Den bør også ha brystrem og livrem. Brystremmen holder skulderstroppene på plass, og livremmen stabiliserer sekken sideveis, ypperlig når barnet skal sykle til skolen, sier Holden.

Praktisk inndeling

I tillegg bør sekken være praktisk. Rommene må være tilpasset behovet, være enkel å åpne for de minste barna og ha rikelig med synlige reflekser.

- Det kan være lurt å la barnet prøve å åpne/lukke alle spenner på sekken for å sjekke at de ikke er for harde for barnet å åpne på egenhånd, sider Holden.

Ikke bær for tungt

- For barn under 10 år regnes det som forsvarlig å bære opptil 10 % av egen kroppsvekt på en dagstur. Med andre ord, er de viktig at barna ikke bærer alle bøkene til og fra skolen hver dag, men legger igjen de man ikke trenger på skolen eller hjemme, forklarer Holden. For barn som er eldre enn 10 år er det forsvarlig å bære opptil 17 % av sin egen kroppsvekt, mens en voksen person i god form kan bære ca. 33 % av engen kroppsvekt.

Husk dette når du kjøper skolesekk:

• Ta med barnet i butikken for å se hvordan sekken sitter på ryggen
  • Ikke kjøp for stor sekk
  • Gode skulderremmer, riktig plassert livrem og brystrem er viktig for god bærekomfort
  • Alle stropper må kunne reguleres
  • Sekken skal ligge inntil ryggen, bøy den etter barnets rygg hvis den sitter feil
  • Sekken bør være vanntett og/eller ha medfølgende regntrekk
  • Det skal være refleks på sekken
  • Spenner og remmer bør være solide og samtidig lette for barnet å håndtere på egenhånd
  • Barn under 10 år bør ikke bære mer enn 10 prosent av sin egen kroppsvekt
  • Barn over 10 år bør ikke bære mer enn 17 prosent av sin egen kroppsvekt