Store europeiske tester avslører betydelige forskjeller på elbilladere

Nyhet   •   mar 15, 2019 10:19 CET

Dobbelt testvinner - Ladeboksen som i Norge går under navnet DEFA eRange.

Omfattende tester utført av ADAC i Tyskland og ÖAMTC i Østerrike, bilinteresseorganisasjoner tilsvarende norske NAF, avslører store forskjeller på ladestasjoner og advarer elbileiere mot usikre og billige varianter. I begge testene var det ladestasjonen som i Norge heter DEFA eRange som skåret høyest på både driftssikkerhet og trygg lading.

Den tyske bilinteresseorganisasjonen ADAC har over 20 millioner medlemmer og gjennomfører jevnlig tester av biler, tilbehør og utstyr som bilister kan ha interesse av. Det er kanskje en klisjé å si at tyskere er grundige og nøyaktige i alt de gjør, i dette tilfellet stemmer det i alle fall godt.

Testen ble utført av et testpanel av installatører og tok for seg 12 ledende ladestasjoner med effekt fra 3,7 til 22kW og rangerte dem i kategoriene sikkerhet, pålitelighet og brukervennlighet, samt at det ble gitt en totalkarakter. Installatørene vurderte også hvordan de opplevde den medfølgende veiledningen, og hvordan det var å installere ladestasjonene. Vinneren skåret høyest både på driftssikkerhet og trygg lading, og ble i tillegg omtalt som svært enkel å bruke.

Bare noen måneder senere gjennomførte ÖAMTC i Østerrike en tilsvarende test, og kom frem til samme vinner.

Den dobbeltvinnende ladestasjonen produseres av ABL og markedsføres i Norge av DEFA og Berggård Amundsen. Frem til årsskiftet gikk den under merkenavnet Salto, men er nå døpt om til eRange.

Kommentarer (0)

Kommentar