Bilpleiekongen fra Larvik gjør hele Norge hekta på bilpeie!

Bilpleiekongen AS fra Larvik, som senere flyttet til Norges "Nett-hovedstad" på Fokserød i Sandefjord, økte omsetningen med 40% i 2017 og har opplevd enorm vekst på kort tid. I år sikter de på nok et rekordår og har første halvår en økning på hele 52%, forteller daglig leder Bjørn-Aage Bredal. Helt siden starten i 2013 har Bilpleiekongen hatt stor økning hvert år. I et marked med stort potensiale har de stått frem som en klar ener på Bilpleie i Norge – nå er også fokuset å etablere seg i Europa.

Bilpleiekongen etablerte seg i 2013 i en kjeller i Mellomhagen i Larvik, med det klare mål om å revolusjonere bilpleiemarkedet i Norge. Allerede i 2013 fortalte Bredal at målet var tydelig og klart; 50 M i omsetning innen 5 år, ledende i Europa innen 10 år. Bilpleiekongen AS fylte 5 år 1. Juli i år, og ligger foreløpig foran "skjema" som Bredal satt allerede i 2013.

I 2015 vokste selskapet ut av sine lokaler hjemme hos Bredal og flyttet kontorene til Norges "hovedstad" når det gjelder netthandel. På Fokserød ligger flere av Nordens største netthandlere, som Bredal kan bekrefte at de nyter godt av fellesskapet med. Vi har god dialog med såvel Fjellsport som Komplett, og jobber tett med å utveksle erfaringer med flere av Nordens største nettbutikker.

Stor suksess med videomarkedsføring

På sin Youtube-kanal, har Bjørn-Aage helt siden starten publisert instruksjonsvideoer der han viser hvordan enhver enkelt kan vaske bilen sin. Disse videoene har blitt avspilt over 4 millioner ganger. Man kan trygt si at videomarkedsføring er et viktig våpen i markedsføringen, men det er først og fremst motivasjonen Bredal jobber med. Du får virkelig lyst til å både vaske og polere bil, når det blir ufarliggjort på denne måten. Jeg viser deg metodene, sier Bjørn-Aage, og i prinsippet kan du handle hvor du vil, men vi legger selvsagt opp til at det skal være enkelt å handle hos oss og vi har dessuten Nordens bredeste utvalg, slik at du kan handle alt et sted.

Nytt lager på potensielt 3000 kvm

Bjørn-Aage signerte nylig en avtale som sikrer Bilpleiekongen et nytt lager på 2000 kvm – med opsjon på 1000 kvm til. Dette ble gjort for å hindre leveringsproblemer de hadde i vår, og for å legge grunnlaget for stor internasjonal vekst. For første gang siden han drev hjemme i kjelleren samles hele driften i Vestfold. Det nye lageret blir bygd på Borgeskogen i Stokke, kun 4 minutter fra kontorene på Fokserød. Med tett kontakt til E18 og kort vei til Sverige er dette viktig for vår satsing i Europa. Lageret på Borgeskogen bygges med tanke på vekst i hele Norden, så får vi se hvor vi legger lager for resten av kontinentet, legger Bredal til.

Bilpleiekongen til Europa

Når Bilpleiekongen nå etablerer seg i Europa gjøres dette et land av gangen. I år åpnet Bilpleiekongen sin første butikk utenfor Norge – Bilvårdskungen i Sverige. Den svenske nettbutikken ligger allerede foran hva Bilpleiekongen gjorde i oppstartsåret, og er i god drift med å etablere tilsvarende posisjon som vi har i Norge. Vi starter arbeidet med å etablere oss i neste land til høsten. men jeg ønsker ikke å gå ut med hvilket land dette er ennå. Jeg kan bekrefte at også dette skal forsynes fra vårt lager på Borgeskogen og styres fra hovedkontoret på Fokserød, sier Bredal.

Fra 2 til 12 ansatte på ett år, men snart over 30...
Januar 2017 var vi to på kontoret som driftet alt. Det vi ikke klarte selv enten av mangel på kunnskap, tid eller ressurser, leide vi inn konsulenter til. Vi ser at det nå er helt nødvendig for videre vekst og ta ansvar for mer "inhouse" og har pr. nå 12 personer i heltid på kontoret. Vi vil iløpet av kort tid drifte alt selv, uten behov for dyre konsulenter. dette vil styrke vår possisjon i Europe, mener Bredal.

Når vi fra Februar neste år skal håndtere hele lagerdriften selv, vil vi nok ha behov for 15-25 flere. Vi gleder oss veldig til å starte søken etter disse. Dette er en prosess som starter så smått nå i sommer for å få en logistikkleder på plass, og deretter vil vi ansette lagermedarbeidere.

• Biltrafikk

• bilvask
  • bilpleie
  • bilpleiekongen

Bilpleiekongen er Norges største formidler av online opplæring innen bilpleie. Med over 250 filmer gratis tilgjengelig på YouTube og detaljerte, men enkle beskrivelser av "how to" på hjemmesiden bilpleiekongen.no og Norges største utvalg av bilpleiemidler og utstyr, treffer Bilpleiekongen bredt.

Bilpleiekongen jobber for å være uavhengig, og har alle de største og mest kjente leverandørene i sitt sortiment, uten å "gifte" seg med noen. For oss er resultatet det viktigste, og det å formidle veien til enkel, god bilpleie, på en lettfattelig og forståelig måte det viktigste.

Bilpleie handler om å ta vare på verdier.

Andreas Skotner

Pressekontakt Fagansvarlig Pressekontakt, opplæring, video 45026600