Å GÅ PÅ DO ER INGEN SELVFØLGE

Det må kunne sies at vi har kommet langt i utviklingskurven med hensyn til vårt eget personlige utslipp. Det vil si, selve utslippet har ikke endret seg nevneverdig gjennom historien. Men heller hvor og hvordan vi håndterer våre etterlatenskaper. Samtidig har det vel ikke vært et punkt i historien hvor forskjellene på nettopp dette området har vært større.

Her i Norge finner du vannklosett i så å si alle husholdninger. Selv på hyttene rundt om i skjærgården og i fjellheimen er behovet for komfort økende, og vi spyler bort våre etterlatenskaper med moderne vannbesparende innretninger, og det renses etter alle kunstens regler før det slippes ut i naturen. Ute av syne ute av sinn, til det beste for oss selv, naboen og miljøet.

Og i Japan kan til og med det å gå på do oppleves som rene spabehandlingen. Med lokk som åpner og lukker seg selv, kamuflerende Muzak, luktfjerner, varme seter, og en etterbehandling som etterlater stussen skinnende ren med både spyling og føning. Helt fantastisk.

En toalettverden svært fjern fra for eksempel slummen i Mumbai hvor det for 10 år siden fantes kun ett toalett pr. 1440 innbyggere (ref: FN statistikk). Tenk deg den køen! Ikke rart at mange heller gjør sitt fornødne i det fri. Her spyles ikke dritten bort. Den blir liggende med sin odør og sine baselusker til sjenanse for både folk og hellig fe. Eksempelvis er det bare 40 % av Indias befolkning som har tilgang til velutbygde sanitæranlegg i motsetning til 98 % i Norge.

Ja, kontrastene er store, og de er verdt oppmerksomhet. Her i Norge er vi opptatt av rent vann, og vi jobber bl.a. for å rette oss etter EU’s vanndirektiv som sier noe om hvordan vi skal kunne beholde vår rene natur fri for skitt og lort. Her spyler vi som kjent bort dritten, og det settes også krav til at den renses før den slippes ut i det fri. Og det er bra. Vi er ikke spesielt plaget av hverken kolera eller dysenteri.

ET LITE BIDRAG FRA BIOVAC

Biovac er stolt over å kunne si at vi er med på å holde Norge rent gjennom rensing av avløpsvannet. Derfor ønsker vi å gi et lite bidrag for å gjøre toaletthverdagen litt bedre for noen av de 2,4 milliarder menneskene som fortsatt lever under dårlige sanitærforhold.

Biovac Environmental Technology AS vil fra og med i dag, verdens toalettdag, og ut 2016, gi 300 kroner til UNICEFs vann-, sanitær- og hygieneprogrammer (WASH) for hvert solgte Biovac minirenseanlegg!

Samtidig vil vi kaste ballen videre og utfordre alle som driver innen samme bransje som oss om å gjøre det samme. Å kunne gå på do, burde være en selvfølge.

• Miljø, energi

• vann