Hell i uhell - Årets første bad…

Å hoppe ut i vannet når sommeren endelig har kommet synes de fleste er befriende og deilig. Men det er klart at når svømmeturen koster deg i overkant av 28 000 kr, da får badet raskt en dårlig bismak. Les historien om da Gro Berit tok årets første bad...

Gro Berit reiste ut på båttur med en venninne en ettermiddag etter jobb. De reiste til øyen Dikkon utenfor Brevik. Sommeren hadde vist seg å komme tidlig i år. På øya grillet de middag og koste seg i solen. Før de skulle reise hjem bestemte damene seg for å ta årets første bad. Gro Berit hoppet fra flytebryggen der båten var fortøyd. Venninnen filmet og håpet på å få blinkskuddet av en reaksjon når venninnen traff vannskorpen. Vannet var iskaldt, elv om de tidlige solstrålene varmet godt. Gro Berit tok to svømmetak og var nesten raskere oppe på bryggen igjen. Før de vendte snuten hjem.

Først da hun kom hjem og skulle legge seg, oppdaget hun at diamantringen var borte. Den vakre doble allianseringen til en verdi av kr 28 999,- med ti diamanter. Hun kunne nesten ikke tro at hun hadde mistet den. Først tenkte hun at den måtte ligge i stua, eller i veska. Gro Berit lette febrilsk etter diamantringen før det gikk opp for henne at hun må ha mistet den under badingen. For det er jo slik at fingrene hovner i varme og krymper i kulden. Da kom hun til å tenke på filmopptaket venninnen hadde gjort fra bryggekanten. Og sannelig viste det seg tydelig på filmen at hun hadde ringen på fingeren mens hun hoppet uti. Da hun zoomet enda mer på filmen kunne hun faktisk se at ringen skled av når hun tok ett svømmetak. Gro Berit var fortvilet og ergret seg over at hun ikke denne gangen hadde gjort som hun pleier. Nemlig å ta av seg smykker i forkant av bading. For hun visste jo så godt at hendene krymper i vannet og ringene blir glatte.

15 sekunder i det kalde vannet var nok til at både verdier og minner gikk tapt. Gro Berit visste at det var både dypt og sterk strøm i vannet. Hun ble sittende å se filmsnutten om og om igjen. Den kvelden fikk hun ikke sove. Hun ble sittende å Google og sjekke vilkår på reiseforsikringen da hun plutselig fikk en ide om å kontakte Grenland dykkerklubb for å høre om det kanskje var noen der som tok på seg slike oppdrag. Hun oppdaget navnet til en bekjent og sendte han en melding og forklarte saken. Tilfeldighetene skulle ha det til at denne mannen og en kompis hadde tenkt å dykke to dager etter, så de kunne dykke der for å se etter diamantringen.

Dykkerne hadde med seg over 100 kg med utstyr og det måtte kjøres to turer over i den lille båten for å få med alt. Dykkerne var ikke optimistiske da de kom frem og så både dybden og strømningene. Det var ca 9-10 meter dypt på området. Grunnen var dekket av myr, sand og ujevnt fjell. Dykkerne var ute i vannet 30 minutter og kom opp flere ganger uten å ha funnet ringen. Men så spurte han ene dykkeren, Jan-Egil, om nøyaktig hvor det var ringen skled av. Gro Berit pekte ut området. Jan-Egil slapp en liten stein der hun hadde mistet ringen og fulgte etter stenen nedover. Noen minutter etter kom han opp med ett stort smil og en skinnende ring 10 diamanter. Gro Berit hadde hatt utrolig flaks. Hun var helt fra seg av begeistring.

En stor takk til Jan-Egil Heglestad og Thomas Johansen ved Grenland dykkerklubb for hederlig innsats.

• magisk øyeblikk
  • dima
  • bjørklund
  • dykkere
  • mistet
  • redningsaksjon
  • diamantring

Vareutvalget i Bjørklund-butikkene er et direkte svar på hva kundene våre har fortalt at de vil ha. Utvalget av klokker omfatter kjente kvalitetsmerker og moteklokker som: Mockberg, Triwa, Gant, Police, Nixon, Casio, Citizen, Seiko, Club, Gul, Inex, Mango, Daniel Wellington og Swiss Military Hanowa.

Noen av merkene du finner i våre butikker er: Blossom Copenhagen, ByBiehl, Dima, Frost, Magi, Felix og Duette.