Blåkläder satser på kvinner: Ny og større damekolleksjon

Blåkläder satser på kvinner: Ny og større damekolleksjon

Det er få kvinner i håndverksindustrien, hvilket lenge har vært gjenspeilet i markedets utvalg av arbeidsklær for kvinner. Blåkläder ønsker nå å bidra til en justering av dette bildet gjennom en betydelig ekspansjon av sin damekolleksjon.

– Selv om det er gjort mye for å trekke kvinner til håndverksindustrien, er kvinnene fortsatt i mindretall. Årsaken til dette er naturligvis sammensatt, men vårt initiativ om å tilby like muligheter for menn og kvinner innen arbeidstøy, er ment å være et skritt i riktig retning, sier administrerende direktør i Blåkläder, Henrik Holm.

Testpanel av kvinner
I utviklingsprosessen vil Blåkläder blant annet benytte et testpanel for evaluering av det nye sortimentet. Panelet vil bestå av kvinnelige testpiloter som er vant til å tilbringe lange arbeidsdager i arbeidstøy.

– Produktutvikling innen arbeidstøy for kvinner henger etter. Alle håndverkere bør være i stand til å finne klær som holder mål når det kommer til å passform, funksjon og kvalitet. Ved å likestille kvinnene på dette området, håper vi å sende de riktige signalene til kvinner som ønsker å jobbe i industrien, konstaterer Holm.

Både PEAB, ett av de ledende bygg- og anleggsselskapene i Skandinavia, og JM, Skandinavias ledende bolig- og boligprosjektutviklere, påpeker at større mangfold er avgjørende for overlevelse i hele bransjen.

Forhindre «kjønnsmerking»
– Det er helt nødvendig at vi gjør alt vi kan for å forhindre «kjønnsmerking» av ulike roller og ha fokus på å rekruttere fra begge kjønn til alle stillinger i selskapet. Det er stor etterspørsel etter arbeidstøy som er utviklet spesielt for kvinner, så vi ønsker definitivt Blåkläders satsning velkommen, sier Maria Hernroth, Konsernansvarlig for Likestilling og Mangfold hos PEAB.

JM er en av flere bedrifter som har et mål om at 20 prosent av deres håndverkere skal være kvinner innen 2030.

– Vi kan se at antall kvinner på ledernivå øker, men blant håndverkere er ikke økningen like tilfredsstillende. Blåkläders satsning på kvinner er viktig. Å tilby kvinner de samme mulighetene som menn også på dette området, er en viktig faktor for alle arbeidsgivere som ønsker å fremstå som seriøse, sier Mona Backlund, arbeidsmiljøsjef i JM.

For ytterligere informasjon kontakt:
Kalle Larsson, markedssjef Blåkläder
E-post: kalle.larsson@blaklader.com

Henrik Holm, landssjef Norge Blåkläder
E-post: henrik.holm@blaklader.com

Blåkläder utvikler, produserer og selger arbeidstøy, hansker og sko til fagfolk med høye krav til kvalitet, funksjonalitet og design. Våre produkter selges på et internasjonalt marked via forhandlere eller via direkte avtaler med store selskaper. Blåkläder, som har sitt hovedkvarter og sentrallager Svenljunga i Sverige, er representert i 18 land.

Les mer på www.blaklader.com

Kalle Larsson

Markedssjef Blåkläder +46 702187333

Blåkläder utvikler, produserer og selger arbeidstøy, hansker og sko.

Blåkläder utvikler, produserer og selger arbeidstøy, hansker og sko til fagfolk med høye krav til kvalitet, funksjonalitet og design. Produkter selges på et internasjonalt marked via forhandlere eller via direkte avtaler med store selskaper. Hovedkontor og produktutvikling ligger i Svenljunga.

HISTORIE
1895 ble Aug. P. Horn etablert i Kristiania som manufakturforretning med lokaler i Karl Johansgate og etter få år ble det også opprettet eget engros firma, samt konfeksjonsfabrikk for arbeidsklær. I 1995 feiret Aug. P. Horn sitt 100 års jubileum under navnet Horn Yrkesklær AS, i 1996 flyttet selskapet til Jeløya på Moss og etter 15 år der er de nå å finne i nye og moderne lokaler på Solgaard Skog i Moss. Siden januar 1999 inngår vi i Blåkläder konsernet og den første mars 2001 skiftet vi navn fra Horn Yrkesklær AS til Blåkläder AS.

VISJON
Blåkläder skal være en ledende leverandør av arbeidsklær, arbeidshansker og arbeidssko for kunder som har høye krav på funksjon, kvalitet og design på alle markeder der vi er aktive.

Blåkläder AS
Solgaard Skog 110