Fra venstre: BMW i3 94ah, BMW 225xe og BMW X5 xDrive40e

2016: Et nytt rekordår for BMW Group Norge

Med hele 12.098 nye biler ble BMW årets tredje mest registrerte bilmerke i Norge. BMW ble også landets største personbilmerke med firehjulsdrift, tredje størst blant elbilene og fjerde størst blant plug-in hybridene. Totalt ble det registrert 154.603 nye personbiler i Norge i 2016.

– I 2016 økte BMW salget med nærmere 26 prosent sammenlignet med 2015. Vi har en bred modellrekke og har lykkes med å selge i alle segmenter gjennom solid innsats fra alle våre forhandlere. Vi er svært takknemlige for den tilliten både nye og eksisterende BMW-kunder viser oss, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

Ladbart volum
Nærmere 55% av de nyregistrerte BMW-ene i 2016 var ladbare. BMW ble tredje største bilmerke blant de elektriske bilene og fjerde største merke blant plug-in hybridene. For BMW’s plug-in hybrider var det modellene 225xe iPerformance (1.332 registereringer) og X5 40e xDrive iPerformance (955registreringer) som solgte mest i 2016.

BMW i3 mest solgte modell
2016 ble også BMW i3’s år. Med oppgradert batteripakke og økt rekkevidde, kunne den kompakte elbilen notere seg flere høydepunkter. I november ble BMW i3 månedens mest registrerte bil, uavhengig av drivlinje, og med totalt 3.943 registreringer ble elbilen også BMW’s mest solgte modell gjennom 2016.

BMW fortsetter å utvide den ladbare modellrekken. I mars i år lanseres BMW 530e iPerformance, plug-in hybriden av nye BMW 5-serie med en elektrisk rekkevidde på inntil 50 km. I 2017 vil dermed BMW kunne tilby syv plug-in hybrider på det norske markedet.

Luksus, sport og firehjulsdrift i vinden
BMW markerte seg også sterkt i flere segmenter i 2016. BMW 7-serie ble klart mest solgte modell i luksus-segmententet med 70 registreringer. De sportlige M-modellene gjorde det også svært bra: Nærmere 30 BMW M3/M4 og over 60 BMW M2 ble solgt gjennom året.

Med 35 registrerte BMW i8 i 2016, nærmer totalsalget i Norge seg nå 100 eksemplarer av den særegne, ladbare sportsbilen siden lanseringen i 2014. I 2018 kommer cabriolet-versjonen, BMW i8 Roadster, på veien.

BMW ble også største personbilmerke med firehjulsdrift i 2016. Nærmere 60 prosent av BMW’ene som ble levert til norske kunder i 2016 var modeller med xDrive firehjulsdrift. Blant de 25 største personbilmerkene kan BMW også notere seg størst økning i markedsandel i 2016.

MINI klar for nye veier
MINI økte salget i 2016. Totalt ble det registerert 858 nye MINI’er gjennom 2016. I februar i år lanseres nye MINI Countryman, som er den største MINI’en i historien. Innen sommeren kommer også nye MINI Countryman som ladbar hybrid med firehjulsdrift og en elektrisk rekkevidde på inntil 40 km.

MINI var i 2016 første bilmerke i Norge som introduserte privatleasing uten innskudd. «MINI TO GO» har allerede blitt en stor suksess.

Mer i vente
– Med flere store lanseringer i vente i har vi også høye forventninger til de neste årene. BMW Group vil fortsette å utvide modellrekken i både eksisterende og nye segmenter i årene fremover. Blant annet kommer den første helektriske MINI-modellen i 2019 og i 2020 lanserer vi en helektrisk BMW X3, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.