Kompakt teknikk: Her er helt nye BMW 1-serie

Kompakt teknikk: Her er helt nye BMW 1-serie

Det er produsert mer enn 1,3 millioner eksemplarer av BMW 1-serie siden den populære kompaktbilen ble lansert i 2004. I 2011 kom andre generasjon, og nå lanseres tredje generasjon BMW 1-serie. Den nye modellen fører arven videre, men går også nye veier.

Tredje generasjon bygges både på erfaringer og nyvinninger i kompaktsegmentet, som har sitt største nedslagsfelt i Europa.

Ny arkitektur – mer plass
Etter 5 år med utvikling og testing, lanseres helt nye BMW 1-serie med en helt ny og forhjulsdreven arktitektur. Resultatet er mer plass både til passjererer og bagasje, kombinert med kjøregenskaper i BMW-manér som forventes å sette en ny standard blant premiumbilene i kompaktklassen. Listen ligger høyt, så overgangen fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift er ikke noe BMW har tatt lett på. Også i kombinasjon med xDrive firehjulsdrift, loves det en smidighet som overgår forgjengeren.

Helt nye BMW 1-serie blir kun tilgjengelig i 5-dørs-versjon. Med en lengde på 4319 mm, er den 5 mm kortere enn sin forgjenger. Samtidig har bredden økt med 34 mm til 1799 mm og høyden økt med 13 mm til 1434 mm. Akselavstaden på 2670 mm er 20 mm kortere enn forrige generasjon. Til tross for den noe kortere akselavstanden, er allikevel den innvendige plassen større, takket være den forhjuldsdrevne konstruksjonen. I baksetet nyter man godt av 33 mm ekstra benplass og mer plass rundt både albuer og hode. Det ekstra innvendige volumet kommer også fører og passasjer i forsetet til gode. I bagasjerommet er kapasiteten utvidet med 20 liter slik at bagasjeromsvolumet er 380 liter.

Design og teknikk
Helt nye BMW 1-serie har et formspråk med skarpe og rene linjer, lik som i de siste generasjonene av nye BMW-modeller. Den sportslige eksteriørdesignen underbygges av den ikoniske nyregrillen, de avlange og smale frontlyktene og baklyktene, samt stigende linjer i sideprofilen og korte overheng.

Interiøret preges av nytt dashbord-design med den heldigitale instrumenteringen BMW Live Cockpit Professional. I tillegg er modellen utstyrt med en rekke andre teknikk- og infotainmentløsninger som mange vil kjenne igjen fra de større søsknene i BMW-familien – som helt nye BMW 3-serie.

Motorer
Helt nye BMW 1-serie lanseres først med med to bensinmotorer og tre dieselmotorer, hvorav to modeller med xDrive firehjulsdrift. Steptronic automatgir er også tilgjengelig på modellene hvor det ikke er standard.

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t: Toppfart:
118i- 6-trinns manuell- 7-trinns Steptronic 140 hk 220 Nm
8,5 sek8,5 sek

213 km/t213 Km/t
M135 xDrive- 8-trinns Steptronic Sport 306 hk 450 Nm
4,8 sek

250 km/t
116d- 6-trinns manuell- 7-trinns Steptronic 116 hk 270 Nm
10,3 sek10,1 sek

200 km/t200 km/t
118d- 6-trinns manuell- 8-trinns Steptronic 150 hk 350 Nm
8,5 sek8,4 sek

218 km/t216 km/t
120d xDrive- 8-trinns Steptronic 190 hk 400 Nm
7,0 sek

230 km/t

Helt nye BMW 1-serie lanseres i september. Prisene er enda ikke klare, men norske forhandlere vil åpne for bestilling i sommer.