MINIs globale og elektriske kurs inn i fremtiden

MINIs globale og elektriske kurs inn i fremtiden

20 år har gått siden det britiske ikonet MINI ble relansert som en del av BMW Group. Siden den gang har rundt fire millioner biler rullet ut av fabrikken i Oxford og funnet veien til mer enn 100 land rundt om i verden. Kursen videre er satt – den er elektrisk.

MINI-kundenes behov og ønsker har definert utviklingen av modellserien til MINI de siste to tiårene. I 2015 ledet den nye MINI Clubman overgangen til det kompakte premium-segmentet. To år senere ble dette videreført med den nye MINI Countryman. I dag utgjør dette segmentet rundt 40 prosent av det årlige globale salget til MINI.

Utvalget av MINI-modeller er nå bredere enn noen gang. De sportslige John Cooper Works-modellene utgjør rundt fem prosent av det totale salget, mens de ladbare modellene blir stadig mer populære. MINI Countryman Plug-in hybrid utgjorde alene fem prosent av MINI sitt totale salg i 2019. Etter lanseringen av den helektriske MINI Cooper SE har volumet med ladbare modeller økt til ti prosent.

Fra fortid til fremtid med samme verdier
Underholdene kjøreegenskaper kombinert med effektivitet er dypt forankret i tradisjonen til det britiske merket og definerer kjernen til MINI. MINI ble født som en annerledesbil for 61 år siden. Den globale drivstoffrasjoneringen bidro til en stor etterspørsel etter små og effektive biler. Andre generasjon av MINI, introdusert i 2000, optimaliserte forholdet mellom morsom kjøring og drivstofforbruk, inkludert introduksjonen av dieselmotorer. Nå er bilverden igjen i endring, og MINI tar utfordringen på nytt.

Sentralt i MINIs vei inn inn i fremtiden er utviklingen av elektrisk mobilitet, tilrettelegging for en økt interesse for bildeling og digitale tjenester, vekst i det kompakte premium-segmentet og en styrking av markedsposisjonen i Kina.

Et globalt marked med forskjellige behov
– I fremtiden vil MINI gjøre det mulig for kunder over hele verden å nyte utslippsfri kjøring gjennom en helt elektrifisert modellfamilie. Samtidig vil MINI fremdeles tilby svært effektive bensin- og dieselmotorer, som fortsatt er en ideell løsning for målgrupper og regioner som enda ikke er klare for elektrisk mobilitet. Dette gjør oss i stand til å skape betingelser for videre vekst i det globale bilmarkedet, sier sier Bernd Körber, MINIs øverste sjef.

En rekke nye ladbare modeller
Den elektriske kjernefamilen til MINI vil i fremtiden inkludere en 3-dørs modell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet og en crossover-modell i kompaktsegmentet. Med andre ord, den populære MINI Countryman vil få selskap av en annen og mindre crossover-modell.

Neste generasjon MINI Countryman vil forøvrig bli tilgjengelig med både forbrenningsmotorer og ladbare drivlinjer – en viktig tilnærming på det gloable markedet.

De kommende generasjonene MINI-modeller vil uavhengig konsept og størrelse fortsette å være en umiskjennelig MINI, med maksimal innvendig plass, underholdende kjøregenskaper og individuelle løsninger for kundene.

– Det er vårt ansvar overfor merkevaren og våre kunder å bevare den unike karakteren til MINI – med et minimalt fotavtrykk, sier Körber videre.

Fra importør til produsent i Kina
Ved siden av elektrisk mobilitet vil det være viktig å utnytte nye målgrupper og salgsmarkeder for fremtiden til MINI. Kina vil spille en sentral rolle.

Kina er i dag verdens største bilmarked med en dynamisk vekst. I dag leveres rundt ti prosent av alle nye MINI-er til kunder i Kina. I fremtiden vil dette markedet bli enda viktigere for MINI. For å ta ytterligere del i den positive utviklingen av markedet, og selge et betydelig høyere antall biler i Kina, vil MINI snart endre status som importmerke til en lokalt produserende billeverandør.

Basert på en ny plattform, utviklet fra grunnen av for ren elektrisk mobilitet, vil MINI produsere elektriske modeller i Kina fra 2023 i samarbeid med den lokale produsenten Great Wall Motors. Denne satsingen vil gjøre det mulig for MINI å møte den økende etterspørselen etter utslippsfri kjøring både i Kina og i de andre globale markedene. Samarbeidet med den kinesiske partneren vil være basert på et klart definert prinsipp, hvor produksjon følger markedet. Med lokalt produserte biler vil MINI betjene det voksende kinesiske bilmarkedet og samtidig opprettholde stabil produksjon andre steder i verden.

Tidenes beste år for MINI i Norden
Til tross for et annerledes år, går 2020 inn i historien som det beste året for MINI i Norden.

– Med plug-in hybriden MINI Countryman og helelektriske MINI Cooper SE, treffer vi et stort nordisk publikum. Med høyaktuelle modeller og våre særegne showroom, byr vi våre kunder på en genuin opplevelse, fra første besøk hos våre forhandlere og frem til kunden sitter bak rattet i sin egen MINI, sier Anders Brocknäs, nordisk MINI-sjef.

– Vi er takknemlige for den tillitten vi får fra våre kunder og ser med glede frem til å ta dels i MINIs videre vekst – med en rekke nye ladbare modeller som vil passe svært godt inn i vårt marked, avslutter Brocknäs.