Nye BMW 5-serie Touring

Nye BMW 5-serie Touring: Kjøreglede i stasjonsvognform

Nye BMW 5-serie ruller inn på norsk jord i disse dager. Til sommeren kommer stasjonsvognen, BMW 5-serie Touring: Like elegant, like kjøreglad, og med enda mer plass og komfort.

- BMW 5-serie Touring har vært en svært populær modell i det europeiske markedet de siste 25 årene. I juni lanseres den 5. generasjonen, med en kombinasjon av erketypiske BMW-egenskaper og en rekke innovasjoner. Den nye stasjonsvognen tilbyr mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et luksuriøst og sportslig preg,sier Marius Tegneby,kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Finslipt design
I likhet med nye BMW 5-serie Sedan, har også nye BMW 5-serie Touring mye til felles med luksusmodellen BMW 7-serie. På utsiden er stasjonsvognen mer finslipt enn noen gang. Den langstrakte, fallende taklinjen og de skarpe horisontale linjene definerer sideprofilen til den sportslige stasjonsvognen. Sett bakfra er det de tydelige horisontale linjene og L-formede baklysene som preger designen. Gjennom de ulike modellene Sport Line, Luxury Line og M Sport og en rikholdig fargepalett, kan kundene selv definere designuttrykket på sin BMW 5-serie Touring.

Mer plass og komfort
Fra forrige generasjon er lengden økt med 36 mm, og måler nå 4,943 meter. Bredden er 1,868 meter og høyden er 1,498 meter. Akselavstanden måler 2,975 meter. Bagasjeromsvolumet har økt til 570 liter. Legges bakseteryggene ned, øker volumet til 1700 liter. For enkel tilgang til bagasjerommet, er det også mulig å åpne vinduet i bagasjeromsluken separat. Nyttelasten har økt med opptil 120 kg, samtidig som vekten er redusert med opptil 100 kg.

Det innvendige volumet for passasjerene er også større enn tidligere. Spesielt merkes dette godt for baksetene, hvor man nå kan nyte enda bedre benplass. Det er også verdt å merke seg at baksetene er brede nok for plassering av tre barneseter ved siden av hverandre.

Ny dimensjon luksus

Interiøret preges av siste generasjon iDrive-infotainmentsystem, med mulighet for touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene. BMW 5-serie kan også fåes med «Gesture control», som først ble introdusert med nye BMW 7-serie. Denne funksjonen gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle håndbevegelser foran en sensor på instrumentpanelet. iDrive-systemet kan også sørge for automatisk oppvarming av seter og ratt ved en valgt utetemperatur.

For de som ønsker en ekstra god lydopplevelse, tilbys et high-end Bowers & Wilkins høyttalersystem med diskanter produsert i syntetisk diamant, 16 høyttalere og en effekt på 1400 watt.

Ved lanseringen i juni tilbys først følgende modeller:

Modell: Dreiemoment: 0-100 km/t: Toppfart:
520d Touring, 190 hk (manuell) 400 Nm 8,0 sek 230 km/t
520d Touring, 190 hk (automat) 400 Nm 7,8 sek 225 km/t
530d xDrive Touring, 265 hk (aut.) 620 Nm 5,6 sek 250 km/t
540i xDrive Touring, 340 hk (aut.) 450 Nm 5,1 sek 250 km/t

Sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert med opptil 11 prosent. Kort tid etter lansering utvides tilbudet av motoralternativer, også med xDrive firehjulsldrift.

Priser og standardutstyr:
Pr. dags dato er følgende priser* klare:
BMW 520d Touring, 190 hk manuell: Fra kr. 532.000
BMW 520d Touring, 190 hk automat: Fra kr. 547.000
BMW 530d xDrive Touring, 265 hk automat: Fra kr. 713.000
BMW 540i xDrive Touring, 340 hk automat: Fra kr. 817.500

*Eks. leveringskostnader

Blant det norske standardutstyret finner man blant annet LED-hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil (utvendig også innklappbare), sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene (40:20:40 deling), ConnectedDrive online-tjenester, del-elektriske seter, alarm, luftfjæring på bakaksel og takrails.

- Nye BMW 5-serie Touring får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Geneve i mars, men de første modellene kan bestilles allerede i dag, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.