Vinneren av GOOD DESIGN AWARD 2017 - ePEBO

Juryen fra Chicago Athenaeum beskriver ePEBO i sin vurdering:

Den har vunnet grunnet den enkle funksjonaliteten, den perfekte balansen mellom bryggetid og temperatur, gode bærekraftige materialer og fordi den nye versjonen av den klassiske vakuumbryggeren PEBO fortsatt brygger en perfekt kopp kaffe.

«Vi er svært beæret over at vår elektriske vakuumbrygger ePEBO har vunnet en GOOD DESIGN AWARD. Langsom kaffe er i DNA-et vårt, og kaffen var faktisk utgangspunktet for BODUM i 1944. Vi er glade for at bryggemetoden og smaken var vinnerkriteriene», sier Caspar Niel, salgsdirektør i BODUM Skandinavien.

ePEBO ble valgt ut blant 900 produkter fra mer enn 46 land, og er en av vinnerne i Husholdning-kategorien.

«Langsom kaffe – og spesielt vakuumbryggemetoder – er i vinden for øyeblikket. Ikke minst fordi forbrukere har fått kunnskap om og interesse for spesielle bryggemetoder. Derfor gleder vi oss til å utvide sortimentet vårt med flere nyheter innenfor langsom kaffe om noen måneder», sier Caspar Niel.

Historien om ePEBO:

I begynnelsen av 2017 introduserte BODUM et helt nytt kapittel i historien om vakuumbryggemetoder med ePEBO, som videreutvikler den tradisjonelle bryggemetoden fra 1950-tallet. Den ikke-elektriske versjonen har blitt kalt PEBO i mange år, og den nye versjonen kalles derfor ePEBO. Det nye med ePEBO er at du ikke lenger trenger en ekstern varmekilde – den kan brygge kaffe hvor som helst, så lenge det er en stikkontakt i nærheten.

Vakuumbryggemetoden i både PEBO og den nye ePEBO kalles også «sifon», og metoden er virkelig populær akkurat nå. Kjennere over hele verden er ikke i tvil – sifon er det ideelle valget hvis du vil ha en kopp nybrygget, rykende varm svart kaffe. Bryggemetoden trekker ut de dyrebare oljene fra kaffen med en ideell balanse mellom temperatur og bryggetid. Vakuumet som skapes under bryggingen, forsegler smakene for å utnytte de gode kaffebønnene til fulle. Selv om dette høres avansert ut, er ePEBO enkel å bruke i hverdagen.

Les mer om ePEBO

Make taste – not waste. BODUM since 1944.

• Mat, drikke

Den gode koppen med kaffe har vært sjelen og det gjennomgående i alt som BODUM har foretatt seg siden begynnelsen. En historie som går tilbake til 1944, da Britta og Peter Bodum grunnla selskapet i København. Merket slo for alvor gjennom med den franske presskannen Chambord.

I dag kan man finne den både på Museum of Modern Art og i et utall av hjem verden over. Faktisk i 55 land. Bodum er fortsatt familieeid med Jørgen Bodum ved roret. Gode kaffebønner, en glasskanne, et stålfilter og nykokt vann er alt som skal til for at brygge verdens beste kopp kaffe. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være.

De tradisjonelle papirfiltrene har også den ulempen at de suger både aroma og olje ut av kaffen. Med stålfilteret blir alle de fine smaksstoffene bevart. Ingen vanskelig nedbrytbare aluminiumskapsler og bly. Ingen overflødige papirfiltre.

I BODUMs tidlige år importerte Peter Bodum glassvarer til Danmark, og det var i den forbindelse han første gang stiftet bekjentskap med vakuum-kaffemaskinen. Han ble så begeistret for smaken på den kaffen maskinen kunne brygge, at han satte seg fore å ville forbedre designet og skape et produkt som prismessig var overkommelig for alle. Dermed var grunnen lagt for BODUMs suksess. I begynnelsen av 1950-tallet kom MOCCA på markedet - BODUMs første vakuum-kaffemaskin.

Malene Munch Vestergård

Pressekontakt Commercial PR & SoMe responsible BODUM +45 51622047