Brother har solgt mer enn 1 million A3 skrivere i Europa

Alt-i-ett blekkskrivere med kapasitet for utskrift i større formater enn A4, har blitt populært i små og mellomstore bedrifter. Regneark, tegninger, anbud og foto er typiske bruksområder.

I Norge har Brother mer enn 87 %** markedsandel på A3 blekk alt-i-ett skrivere.

Da Brother lanserte sin første A3 alt-i-ett blekkskriver for snart fem år siden, var denne praktisk talt den eneste modellen på markedet. Ingen annen skriverprodusent hadde sett potensialet i å produsere rimelige alt-i-ett blekkskrivere med kapasitet for utskrift opp til A3 format.

Nå har Brother passert det magiske tallet på 1 million solgte A3 alt-i-ett blekkskrivere i Europa. Etterspørselen er fortsatt økende, og fikk ytterligere et løft da Brother nylig lanserte sin innovative Print 3.0 generasjon skrivere. De er kompakte A4 skrivere med horisontal utskriftsretning, med mulighet for A3 utskrift.

87.5 % markedsandel
Brother er ikke lenger alene på markedet med A3 alt-i-ett blekkskrivere. Men med en markedsandel på 79 %* i Europa - og hele 87,5 %** i Norge – er Brother dominerende i dette voksende segmentet av skrivermarkedet.

I 2012 solgte Brother mer enn 316.000 A3 alt-i-ett blekkskriver i Europa. Dette understreker at svært mange har oppdaget fordelene med utskrifter i større formater. Eller sagt på en annen måte: 7 av 10 bestselgende A3 alt-i-ett blekkskrivere i Europa er en Brother skriver.

Bredt sortiment er nøkkelen til suksessBrothers store suksess med A3 blekkskrivere kan ikke alene tilskrives kvalitet og attraktive priser. Brother tilbyr også et bredt spekter av modeller og har pr. i dag fem forskjellige A3 blekkskrivere på det norske markedet. Den bestselgende modellen i Europa og Norge er A3-skriveren MFC-J5910DW.

Mange forskjellige type kunder

Hovedmålgruppen for Brother A3 alt-i-ett blekkskrivere er små og mellomstore bedrifter.
Samtidig ser Brother at mange hjemmebrukere også har stor nytte og glede av en A3 alt-i-ett blekkskriver, blant annet fordi de ønsker å skrive ut bilder og tegninger i et større format enn A4.

"Vi hører fra våre forhandlere at kundegruppen er bredere enn vi forventet. Opprinnelig så vi for oss at de mest aktuelle kundegruppene ville være håndtverkere, reklamebyråer, grafiske designere og arkitekter" forklarer Country Manager Geir Langedrag hos Brother Norge.

"Vi ser også at reisebyråer, eiendomsmeglere, fagfolk og spesialbutikker har et behov for å skrive ut brosjyrer og anbud i farger og i store formater. I tillegg er A3-utskrift en stor fordel for regnskapsførere og revisorer fordi regneark blitt mye lettere å lese i A3 enn i et A4 format" fortsetter Geir Langedrag.

Fremtiden er Print 3.0
Brother forventer at den nye Print 3.0 generasjonen alt-i-ett blekkskrivere nærmest vil gjøre A3-skriveren til et vanlig husholdningselement – og bidra til at de innen 5 år vil nå sitt mål om 2 millioner solgte A3 alt-i-ett blekkskriver i Europa.

Det første medlemmet av Brothers nye generasjon skrivere - den kompakte MFC-J4510DW alt-i-ett blekkskriveren ble lansert på det norske markedet i desember 2012. Den bryter med tradisjonell vertikal utskrift ("portrett") og skriver i stedet ut i horisontal retning ("landskap"). Dette gir en mer kompakt maskin og raskere utskriftshastighet og muliggjør A3-utskrift, dersom du trenger det.

Brother MFC-J4510DW har mottatt strålende kritikker og vant nylig den det prestisjetunge internasjonale ”iF Gold Award, Product Design”. I tillegg er den testet og har mottatt ”Godt kjøp” stempel og terningkast 5 i både PC World nr. 2/2013 og DinSide.no

* Ref. InfoSource Western & Eastern Europe 2012 "
** Ref. DMR. nr. A3 alt-i-ett blekkskrivere Norge, 2012.

For mer informasjon, vennligst kontakt

Country Manager Geir Langedrag, Brother Norge, filial til Brother Nordic AS

E-post: geir.langedrag@brother.no

Hjemmeside: www.brother.no