Pressemelding -

Brother slutter seg til Mopria Alliance – en felles standard for sømløs utskrift fra mobile enheter

Brother har sluttet seg til Mopria Alliance, som nå dekker 95 prosent av utskriftsbransjens aktører på maskinvare og programvaresiden. Mopria har som mål å lage en enkel standard for mobil utskrift på tvers av merker og produsenter.

Brother demonstrerer mer tydelig enn noen gang, sin støtte til åpne utskriftsstandarder ved å slutte seg til den Mopria Alliance, en non-profit organisasjon dedikert til å utvikle en ny felles plattform for trådløs utskrift fra mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett

Mopria Alliance har vokst til 14 medlemmer, som totalt står for 95 prosent av utskriftsbransjens aktører både på maskinvare og programvaresiden. Når Mopria ble stiftet i september 2013, hadde alliansen fire medlemmer.

Mopria Alliance er i ferd med å utvikle nye standarder for tilkobling av mobile enheter med skrivere. Skrivere godkjent av Mopria vil automatisk bli vist på f. eks. smarttelefonens skjerm, uavhengig av skrivermerke. Utskriften skjer umiddelbart, og ingen prosedyre for oppsett eller spesielle drivere og programmer vil være nødvendig

”Brother har vært i forkant med mobile løsninger som for eksempel vår kostnadsfrie app iPrint&Scan. I tillegg har vi en rekke skrivere som bruker NFC teknologi (Near Field Communication). For Brother er det et naturlig steg videre å bli med i Mopria Alliance,” sier Geir Langedrag, Country Manager i Brother Norge.

Brother har sluttet seg til Mopria Alliansen som executive-medlem og vil derfor ha direkte innflytelse på utviklingen av standardene som ligger til grunn for fremtidige Mopria sertifiseringer.

I Mopria Alliance finnes også andre kjente produsenter fra utskriftsbransjen, som for eksempel Adobe, Canon, Konica / Minolta, Samsung, Xerox, HP, Lexmark, Ricoh og Seiko Epson.

Brother planlegger å tilby Mopria i sine fremtidige skrivere. Det er foreløpig ikke bestemt når den første Mopria sertifiserte Brotherskriveren vil bli tilgjengelig på markedet.

For mer informasjon, vennligst kontakt
Country Manager Geir Langedrag, Brother Norge, e-post: geir.langedrag@brother.no

• Data, telekom, IT

• mopria alliance