-I år vil det komme enda flere nyheter på Burger King, sier Lina  Nilsson, som enda ikke kan røpe hva dette blir. Men det er all grunn til at gjestene kan glede seg.
-I år vil det komme enda flere nyheter på Burger King, sier Lina Nilsson, som enda ikke kan røpe hva dette blir. Men det er all grunn til at gjestene kan glede seg.

Lina er dronningen av innovasjon

Det siste årene har det grønne skiftet bare blitt tydeligere og tydeligere, og vi i Burger King er svært motiverte for denne viktige satsingen. Det har medført at vi har fått mer kraft og fart i vår produktutvikling, forklarer Lina Nilsson, som har verdens mest spennende jobb.

Nilsson og hennes team jobber frem nye burgere og menyer for å imøtekomme kresne gjester i de nordiske landene.

-I 2018 lanserte vi både veggieburger og halloumiburgere etter en spennende reise med smaker og undersøkelser. De har blitt godt mottatt i Norge, sier hun.

Hun sier at nye trender ofte starter i storbyene, Stockholm, København og Oslo.

- Nye trender er alltid morsomt, men også noe vi må være litt varsomme med.Trendbildet i byen gjenspeiler ikke alle de små stedene rundt omkring der vi har restauranter og der gjestene etterspør den mer tradisjonell burgermeny med kjøtt. Her må det være en balansegang hele tiden mellom å bevare og forbedre, sier hun.

Matsvinn og økologisk

Nilsson har ansvaret for innovasjon i Norge, og får inspirasjon fra både restauranter, supermarkeder, undersøkelser og reiser i inn og utland. Hva kjøper folk hos konkurrentene, hvordan påvirker vegetarismen den norske families valg av mat?

Hun sier at fra Burger King globalt er det nå en mye større annerkjennelse til å gjøre produkttilpasninger lokalt, og at det åpner opp for mye spennende arbeid.

-I de nordiske landene er vi forerunners og vi blir ansett som ressurser. Det grønne skiftet har fått en mye større plass i Burger King nasjonalt, men vi tilpasser de lokale markedene selv om vi er en internasjonal merkevare. I India serverer de andre ting enn i USA, sier hun.

Vinn-vinn
I Norge har Burger King meget gode leverandører av salat, kjøtt, poteter og andre råvarer fra bonde til restaurant.

-Våre leverandører er svært kompetente, engasjerte og kunnskapsrike. Det er alfa omega for å kunne lage en ny meny eller et helt nytt produkt. Det er en kompleks prosess fra idè til ferdig produkt med mange kvalitetskontroller og undersøkelser underveis.

Årlig kommer det en til to nyheter av menyer årlig, og flere produktforbedringer. De fem årlige kampanjene er også viktige.

-I år vil det komme enda flere, sier Nilsson hemmelighetsfullt, som enda ikke kan røpe hva dette blir. Men det er all grunn til at gjestene kan glede seg.