Boligenheten og gårdsstyret i samtale med byråd Inga Marte Thorkildsen. Foto Bydel Gamle Oslo

Et samlet beboerkorps som arbeider aktivt for et tryggere bomiljø for alle

Daglig utrykking fra politi og brannvesen er passé, nå er Kolstadgata 7 et forbilde for gode bomiljøtiltak på Tøyen.

Engasjerte beboere, et gårdsstyre som pådriver for tryggere, mer inkluderende og hyggelig bomiljø er noen av satsningsområdene fra Boligenheten i Bydel Gamle Oslo. - Nå ser vi gevinstene, sier enhetsleder Bjørg Stillingen ved Boligenheten. Derfor inviterte beboerne Kolstadgata 7 til kunst- og nabolagsfest 12. oktober for å synliggjøre effekten av gode boligsosiale tiltak og for å fortelle byråd Inga Marte Thorkildsen hvorfor dette må videreføres.

Fra tidlig morgen ble det jobbet hardt for å få festen klar, baking av kaker, innkjøp av grillmat og drikke, og telt skulle opp i tilfelle regn. Gårdstyret hadde full kontroll og alt var klappet og klart da byråden ankom festen. I møte med byråden ønsket gårdsstyret å fortelle om effekten av arbeidet som er gjort til nå og utfordringene de står ovenfor. Sammen med Boligenheten i Bydel Gamle Oslo ga byråden en 5-punkts liste på tiltak som må videreføres.

Hvorfor boligsosiale tiltak
Det er høy konsentrasjon av personer med sammensatt problematikk i de store kommunale bygårdene i Bydel Gamle Oslo. Politi- og vekterrapporter sier noe om at det er relativt mange utrykninger til visse bygårder i Tøyen- og Galgebergområdet. Mange av utrykningene fra politiet omhandler vold/familievold. Vekterrapportene omhandler gjerne hærverk, bråk, forsøpling o.l.

2016 har bydelens kommunale boliger vært i medias fokus bl.a. med tanke på at barn bor i bygårder med et dårlig bomiljø. Bydelen ser at det er svært viktig at barnas stemme blir hørt, og at bydelen følger opp med tiltak for å bedre bomiljøene.

Tenker nytt Boligenheten har det siste året arbeidet aktivt for å bedre boforholdene, de har gått helt nye veier og resultatet er gode tiltak som har styrket barn og unges bomiljø i de kommunale boligene.

Kunst i hver etasje
Kunstprosjektet i Kolstadgata 7 skulle gi barn og ungdommer et eierskap til blokka de bor i, derfor ble det i sommer igangsatt et kunstprosjekt i samarbeid med gårdstyret og Urban samtidskunst. Det er nå kunstprosjekter i hver etasje. Det hele startet med et verksted der alle barna mellom 6-12 år i Kolstadgata 7 ble invitert. 30 barn fikk se kunstarbeid fra ulike kunstnere og gjennom et hemmelig valg stemte barna frem den kunstneren de ønsket å samarbeide med – valget ble Teg.artworks. Deretter var det ungdommene i blokka sin tur, de fikk være med å bestemme uttrykket i noen av etasjene i trappeoppgangen.

Gårdstyrer
Boligenheten i Bydel Gamle Oslo inngikk et samarbeid med Leieboerforeningen for å opprette gårdstyrer i de kommunale boligene. Det ble opprettet 2 gårdstyrer blant annet i Kolstadgata 7. Ved å opprette gårdstyrer legger Boligenheten til rette for at beboerne selv tar mer ansvar for eget bomiljø og at det letter kommunikasjonen mellom beboerne og Boligbygg.

Effekten er et samlet beboerkorps som arbeider aktivt for et tryggere bomiljø for alle.

Bomiljøkontor
Etableringer av bomiljøkontor nært knyttet til de kommunale gårdene er viktig for å nå målgruppene.Bomiljøkontoret i Gruegata 15 åpnet sept 2016. Her kan beboere komme og snakke om utfordringer i bomiljøer eller annet som omfatter bolig. Bomiljøkontoret gir veiledning og lokalene benyttes til bomiljøtiltak drevet av beboere selv samt sosiale entreprenører fra Tøyen Unlimited.Gårdstyrene holder også sine styremøter i lokalene. Bomiljøkontoret i Kolstadgata 1 ble gjenåpnet mars 2017.

Effekt: Bomiljøkontorene har hatt en nedgang i antall besøkene, vi antar at dette skyldes at bomiljøprosjektet har hatt en positiv effekt på bomiljøet og at bomiljøutfordringene enkelte steder har roet seg.Dette ser vi veldig tydelig i Kolstadgata 7 der det tidligere var 58 besøk og det i starten av januar i år kun kom 4 besøkende.

I tillegg skal det igangsettes flere gode tiltak for å bedre bomiljøene i de kommunale boligene; temakvelder for beboere, etablere samarbeid mellom gårdstyrer og politi, etablere nettverk for gårdstyrene, dugnader med Nabolagshager.

Les mer om Kunst- og nabolagsfesten i Kolstadgata 7.