Tøyen Unlimited inntar moteverdenen

Tøyen Unlimited inntar moteverdenen

Shamsa Moalin fra Tøyen Unlimited skal selge produkter og sy gjenbruksklær for en av Norges største kleskjeder.

Norges fremste mote- og designguruer samlet seg da kleskonseptet The Archives ble åpnet på Gunerius i Oslo sentrum i august. Midt i blant dem var sosiale entreprenør Shamsa Moalin fra Tøyen Unlimited og områdeløftenes innovasjonsrådgiver Sarah Prosesser.

Med smoothie-boller, friske juicer og live-opptreden fra artisten Alida lanserte butikkjeden Days Like This sitt splitter nye konsept, The Archives. I butikken vil kundene får tilbud om å få sydd om, reparert og passformjustert plagg av syersker fra sygruppa til Kulmis Social Enterprise, som er en del av nabolagsinkubatoren Tøyen Unlimited.

Fra åpningen av "The Archives"

Noen plagg, har en vane for å ikke sitte perfekt. Med butikkens nye system kan du enkelt legge opp, eller sy om jakke, bukse eller genser slik at den blir favoritten i skapet.

- Med The Archives får eldre produkter et nytt liv og en lengre levetid. I tillegg blir de sett på med nye øyne, noe som er gull, starter Linda Refvik, som er administrerende direktør i Days like This, del av Waerner-gruppen.

The Archives har inngått et samarbeid med sygruppa Kulmis social som er den del av Tøyen Unlimited (www.toyenunlimited.no) og områdeløftprogrammene på Tøyen og Grønland.

Mandag 28. august undertegnet Kulmis kontrakt med Days Like This. Laura Marano har samarbeidet med Shamsa og sygruppa tidligere, og arbeider nå med å måle effekt av områdeløftprosjekter og skape tettere samarbeid med næringslivet. Hun var med da Kulmis undertegnet kontrakten.

- I avtalen står det at Kulmis skal være tilstede i butikken to dager i uken. De kan selge egne produkter og tilby omsyingstjenester til kunder. Alle pengene Kulmis tjener på produkter og sytjenester vil gå direkte tilbake til Kulmis. Det kan være mulighet til jobb i butikken i fremtiden, sier Marano.

Laura Moreno og Shamsa Moalin

Sygruppa Kulmis har holdt på i ca ett år, og består hovedsakelig av kvinner med somalsk bakgrunn. Sygruppa er en del av Kulmis Social Enterprise, som ble startet gjennom nabolagsinkubatoren Tøyen Unlimited, hvor Sarah Prosser er primus motor.

- Shamsa Moalin er en av de viktige lokale ildsjelene som har bidratt til at Tøyen er for absolutt alle. Hun jobber dag og natt for andre, samtidig som hun fungerer som kontaktpunkt mellom offentlige tiltak og mange med somalisk og annen kulturell bakgrunn. Det er veldig fortjent og veldig gøy at sygruppa nå skal ta steget ut i motebutikkverdenen, sier Sarah Prosser fra programkontoret for områdeløftene.

Tøyen Unlimited er en viktig del av områdeløftprogrammet på Tøyen, og modellen skal nå prøves ut med satsning på unge på Grønland. For Prosser handler det om å skape nye veier inn i varig arbeid, og ser på samarbeidet med Days Like This som et nyskapende arbeidsmarkedstiltak.

– Når vi sammen med næringslivet finner løsninger som er lønnsomme, bra for planeten og samtidig gir nye muligheter til beboerne i nabolaget, blir det en formidabel vinn-vinn-situasjon. Vi setter stor pris på at The Archives by Days Like This er med på å tenke nytt om veier inn i arbeid og samfunnet, sier Prosser.

Sarah Prosser