Teamleder Anne Kaja Nicolaisen i Urtegata bolig

Urtegata bolig åpner 2. oktober

- Vi har satt sammen en veldig god personalgruppe med høy tverrfaglighet. Jeg gjennomførte 55 intervjuer på tre uker, forteller teamleder i Urtegata bolig Anne Kaja Nicolaisen.

- Nå gleder jeg meg til å bli kjent med både personalet og beboerne. Det skal bli godt å komme i gang, smiler den nytilsatte teamlederen.

Med den nye Urtegata bolig har bydelen nå fire boenheter for psykisk utviklingshemmede personer over 18 år. I begynnelsen av oktober flytter tre beboere inn. De har vært plassert i private boliger i andre bydeler og flytter nå «hjem» til sin opprinnelige bydel. Boligene har adresse Urtegata 6 og i 1 etasje er det en stor flott bakgård med sitteplasser, busker, blomster og trær.

Boligen har 22 ansatte. Utdanningsbakgrunnen deres spenner vidt; fagkonsulent, to vernepleiere, førskolelærer, barnevernspedagog, fysioterapeut, ergoterapeut, en med bachelor i ernæring og helsefagarbeidere. I tillegg er det ansatt noen i deltidsstillinger som jobber annenhver helg. Disse er studenter innen relevante fagområder.

- Det viktigste for meg som teamleder nå i starten er - sammen med fagkonsulent – å planlegge en god overføring av beboerne – en skånsom prosess hvor vi besøker dem i nåværende bolig. Jeg mener det er viktig å være tilstede for personalet i startfasen, sette av tid til samtaler og derigjennom legge grunnlag for et godt og trygt arbeidsmiljø. Senere blir det mer fokus på drift, budsjett og oppfølging av personalet, sier Anne Kaja.

Viktig med god oppfølging
Personalet skal kjenne beboerne godt og jobbe for at de i størst mulig grad skal være selvstendige og medvirke i sitt eget liv. Hver beboer skal ha en tjenesteansvarlig med overordnet ansvar og koordinatorfunksjon og en primærkontakt. Tjenesteansvarlig må ha en treårig relevant utdannelse mens primærkontaktene må ha ett års utdanning, f. eks. helsefagarbeider.

I bydelen er det et godt samarbeid mellom alle de fire boligene som ligger under Enhet boliger med bistand. De har bl. a. faste teamledermøter og de samme rutinene rundt drift. –Etter hvert som vi blir kjent med beboerne vil vi også finne ut hva slags aktiviteter som kan være aktuelt for den enkelte, sier Anne Kaja.

Selv er hun utdannet sosionom og har jobbet syv år som miljøterapeut i boliger for psykisk utviklingshemmede både i Bydel Bjerke og Vestre Aker. - Det er spennende å kunne starte opp en ny bolig helt fra begynnelsen. Det er noe jeg har drømt om å kunne gjøre, avslutter Anne Kaja Nicolaisen med et stort smil.

Inngangspartiet til Urtegata bolig i Urtegata 6.