​Norsk murdag 2019: Fra murgårder til signalbygg

Pressemelding   •   aug 29, 2019 10:16 CEST

Murarbeidene til det nye nasjonalmuseet er i fokus på Norsk murdag 11. september

Hvordan bidrar murbygg til gode bymiljøer og hvordan har de klart den formidable oppgaven å mure fasaden til Nasjonalmuseet med den presisjonen? Det er to utfordringer som blir tema på Norsk murdag 11. september.

Det er Norsk murforum som sammen med Byggutengrenser arrangerer den tradisjonsrike murdagen. I år spenner innholdet fra moderne murbygg til transformasjon av gamle bygg og gjenbruk av tegl.

— Det nye Nasjonalmuseet er viet flere innlegg på årets murdag. Ikke bare er det en formidabel jobb bak muringen av skiferfasaden, men det er også avansert teknikk og håndverksmessig presist. Vi ønsker at både arkitekter, byggherrer og entreprenører ser sitt snitt til å komme på murdagen, sier Øyvind Buset, daglig leder i Norsk murforum.

Arrangementet er på Felix på Aker brygge, og det er også en mulighet for befaring på det nye Nasjonalmuseet.

— Bruk av mur og tegl har ikke bare lange tradisjoner, men det er materialer som bidrar til bærekraftige bygg. Veldig mange i Oslo og andre byer bor i murgårder som er mer enn 100 år gamle. Dette er bygg som bidrar til godt bomiljø og god bokvalitet. Derfor vil vi også ha fokus på Oslos ca 3000 murgårder fra perioden 1800 til 1930 og hvordan disse byggene preger byen, sier Buset.

Målsettingen til foreningen Byggutengrenser er å inspirere og informere om de endeløse mulighetene som er tilstede ved bygging i mur og  betong.

Kommentarer (0)

Kommentar