Stortinget stemte ned Sp-forslag om økt støtte til trebygg

Pressemelding   •   jun 19, 2019 15:54 CEST

Stortinget behandlet 18. juni et forslag fra fire Sp-politikere hvor det ble bedt om økonomiske virkemidler for å øke bruk av tre i store bygg. Forslaget ble avvist. Det var et riktig signal å gi til byggebransjen, mener bransjeforeningen Byggutengrenser.

Byggebransjen står for en stor del av klimagassutslipp, og byggematerialer er en viktig brikke i dette. Hva som derimot gir mest klimabesparelser i bygg er derimot ikke et spørsmål som har et enkelt svar.

— Vi trenger materialnøytrale krav. Hvilke materialer som gir best klimaavtrykk i et bygg er ikke gitt på forhånd, det er veldig mange forhold som påvirker dette. Dessuten skjer det en fortløpende utvikling hos materialprodusentene, tall som ble brukt i fjor kan være vesentlig forbedret nå. Best konkurranse om miljøegenskaper får man når man faktisk får konkurrere om å levere de beste produktene, sier Vetle Houg, daglig leder i Byggutengrenser, en forening for mur- og betongbransjen i Norge.

— Det er selvsagt viktig å redusere utslipp fra produksjon av byggematerialer. Samtidig så er det bare en livsløpsanalyse som kan gi et sannferdig bilde på hva klimaavtrykket til et bygg vil være. Materialer har ulike egenskaper og kan utnyttes på ulike måter i et bygg. For eksempel vil mur og betong være valg som gir lang levetid og lavt vedlikeholdsbehov, og materialene kan utnyttes for å redusere energibruken i bygget.

— Det er bra at politikerne er opptatt av byggebransjen og byggematerialer. Samtidig er det viktig at politikken som vedtas bidrar til faktiske forbedringer. Ved å stille krav til ytelse og funksjon så kommer forbedringene.

Byggutengrenser er en forening med målsetting om å inspirere og informere om de endeløse mulighetene som er tilstede ved bygging i mur eller betong.

Kommentarer (0)

Kommentar