Automatisert arbeidsflyt for utskrift og skjæring med Océ Arizona 6170 XTS-skriver og Océ ProCut-skjærebord

Canon demonstrerer helautomatisert flatbed utskrifts- og skjæreløsning for høyvolum grafisk produksjon på FESPA 2018

Canon demonstrerer hvordan innovasjon i prosessautomatisering kan øke produktiviteten radikalt, utvide produksjonskapasiteten, og bedre lønnsomheten for grafiske produsenter på FESPA 2018 (Messe Berlin, 15.-18. mai 2018, Hall 3.2 Stand A40/B40).

Et av høydepunktene på Canons stand vil være en helautomatisert arbeidsflyt med utskrift og skjæring med planskriveren Océ Arizona 6170 XTS og skjærebordet Océ ProCut for effektiv produksjon uten tilsyn.

Løsningen som demonstreres på FESPA 2018, er basert på produktoppsettet hos en av Canons kunder, nederlandske Van Vliet Printing, der automatisering har gjort det mulig å produsere døgnet rundt uten tilsyn. Det har gitt en kraftig økning i produksjonskapsiteten uten å måtte kjøre flere arbeidsskift for operatørene.

Løsningen er satt opp av Canons partner Rolan Robotics, som er spesialister på automatisering. Systemets robot henter utskriftsmedier fra en pall som står inntil Océ Arizona-planskriveren og plasserer det i en registrerings- og justeringsstasjon, der det registreres både horisontalt og vertikalt. Roboten tar så utskriftsmediet og plasserer det med nøyaktig registrering i det tomme utskriftsområdet for print. Océ Arizona mottar så en maskinkommando om å starte utskriften. Hvis det skal printes på begge sider, løfter roboten utskriftsmediet, snur det og plasserer det i utskriftsområdet igjen for print på den andre siden. Et intelligent programvaregrensesnitt, som er utviklet av Rolan Robotics, synkroniserer de ulike enhetene for fullstendig automatisert utveksling av kommandoer mellom Rolan-roboten og Océ Arizona-skriveren.

Når utskriften er ferdig, overfører roboten utskriftsmediet til Océ ProCut-skjærebordet. Océ ProCut-programvaren behandler instruksjonene for etterbehandling og sender en kommando til skjærebordet – helt uten operatørhandlinger. Når kuttingen er ferdig kan roboten fjerne alle materialer fra skjærebordet eller eventuelt løfte de ferdige produktene fra skjærebordet og transportere avkuttet materiell til en beholder for kasting eller resirkulering. Arbeidsflyten kan også registrere jobber som gjentas, slik at det ikke er nødvendig å identifisere og registrere hver enkelt jobb. Det betyr at skjæreløsningen kan starte automatisk med det samme utskriftsmediet plasseres på kuttebordet.

På FESPA 2018 vil løsningen demonstrere utskrift og skjæring av en rekke forskjellige displaygrafikk- og emballasjeprodukter.

Roboten har teknisk kapasitet til å håndtere et omfattende utvalg av de utskriftsmediene som støttes av planskriverne i Océ Arizona-serien, blant annet MDF, skumplate, aluminiumkompositt og akryl, samt krevende harde utskriftsmateriell som tre og glass.

Mark Lawn, Director for Graphic & Communications Group hos Canon Europa sier: – Automatisering har allerede revolusjonert mange industrielle produksjonsmiljøer der prosessene er gjentakende og ikke krever kvalitative menneskelige vurderinger. Selv om det er gjort betydelige investeringer innen forskning og utvikling for å automatisere ulike funksjoner i digitale utskriftssystemer og øke ytelsen i komplette arbeidsflyter, har sektoren for grafisk storformatproduksjon vært tilbakeholdne med å omfavne fordelene ved å automatisere de manuelle prosesser som knytter til nearline-enheter. Den integrerte løsningen vi viser på FESPA 2018, er et tydelig bevis på at kontinuerlig utskrift uten tilsyn er fullt oppnåelig for dagens utskriftsleverandører, noe som åpner for produksjonskapasitet på et helt nytt nivå og representerer et stort potensial for inntektsøkning.

For kunder som produserer store volumer av ulike produkter kan en automatisert løsning være en kostnadseffektiv måte å øke og effektivisere produksjonen på. Det gjør det også mulig å bruke operatørenes spesialkompetanse i andre deler av virksomheten for å skape merverdi og få rask og målbar avkastning på investeringen.

Daniël Van Vliet, eieren av Van Vliet Printing, forklarer hva automatiseringen har betydd for hans virksomhet: – Da vi opplevde større etterspørsel etter produktene våre, undersøkte vi ulike muligheter for å øke produksjonskapasiteten med det utstyret vi allerede hadde. Sammen med Rolan Robotics og Canon klarte vi å bygge en integrert løsning som gjorde vår automatiseringsambisjon til en realitet. Med det automatiserte utskrifts- og skjæresystemet kan vi skrive ut og etterbehandle døgnet rundt, noe som kan tredoble kapasiteten vår sammenlignet med de vanlige åttetimers skiftene fem dager i uken. Vi ser et enormt potensial for å videreutvikle og utvide virksomheten ved hjelp av automatiserte tekniske løsninger.

Jeroen Meier, CEO hos Rolan Robotics, sier følgende om utviklingen av den automatiserte arbeidsflyten: – Hos Rolan Robotics har ingeniørene jobbet tett med Canons forsknings- og utviklingsteam om å utvikle en fullstendig skreddersydd løsning for Van Vliet Printing. Med vår ekspertise innen robotsystemer og Canons omfattende kompetanse på digital utskriftsteknologi har vi utviklet en smart utskriftsprosess som gjør det mulig å skrive ut uten operatørtilsyn, noe som gjør kundene mye bedre rustet til å øke kapasiteten og produktiviteten. I tillegg til å utvikle et unikt robotsystem har vi også samarbeidet med Canon og Van Vliet Printing om å utvikle den smarte programvaren som fungerer som grensesnitt mellom roboten og Canon-skriveren og sikrer at de fungerer effektivt sammen i hele produksjonsprosessen. Vi mener denne typen skreddersydde og automatiserte løsninger representerer en stor mulighet for utskriftsleverandører i grafisk bransje som ønsker å maksimere produktiviteten med det digitale utskriftsutstyret de har.

Besøkende på Canons stand på FESPA får også mulighet til å se en annen planskriver i aksjon – Océ Arizona 1280 GT som vil vise utskrift i flere lag sammen med den nylig lanserte Océ Touchstone-løsningen, som gjør sin første offentlige opptreden på messen (se egen pressemelding om lanseringen av Océ Touchstone).

Océ Touchstone-løsningen vil skrive ut en rekke ulike produkter på direkten på FESPA 2018, blant annet preget emballasje, interiørdekorprodukter med for eksempel tre- og flismønster, og skilt med opphøyde bokstaver for dekorativ visuell effekt eller til mer praktisk bruk i form av punktskrift.

Henning Hagelund

Product Business Developer PPG _ Wide Format Group M: +47 918 05 748