Canon Norge presenterer digitalt trykket dekor på Oslo Design Fair 2018, lanseringen av Dusty – en ny serie interiørdekor

Canon Norge, 24. januar - Canon Norge har i samarbeid med fotojournalist Jorunn Tharaldsen og interiørarkitekt Maria Horgen vært med på skape det nye interiørmerket Dust digitalt produsert interiørdekor. Dette vises for første gang på innkjøpsmessen Oslo Design Fair (24.-26. januar 2018 på Lillestrøm).

Tharaldsen og Horgen startet arbeidet med Dusty i 2017.Interiørdetaljer fra vernede bygninger ble fotografert og skulle utgis i en ny interiørbok. Jorunn ble inspirert til å trekke ut noen design, bearbeide disse digitalt til reproduserbare bilder av høy kvalitet.Bildene ble så trykket digitalt som tapet og andre interiørdekorprodukter, ved hjelp av Canons teknologier for digital storformattrykk, blant annet Océ ColorWave 700, rull-til-rull-skriveren Océ Colorado 1640 og Océ Arizona-serien med flatbedskrivere for stive medier. Ved hjelp av denne prosessen kan historiske interiør gjenskapes.

Spennende produkter med trykkteknologi fra Canon
Oslo Design Fair vil Canon Norge vise en komplett portefølje av interiør og dekorprodukter med Dusty-mønstre som er digitalt trykket. Målet er å vise interiørdesignere hvordan de kan bruke digital storformattrykk til å realisere kreative ambisjoner.

Dusty er produsert hos Canon sin kunde Pulp Grafisk AS i Oslo ved hjelp av en rekke ulike digitale trykkteknologier. Følgende dekorprodukter med Dusty-design vises ut på Canons stand på messen (C04-19):

• Gulv
  • Tapet
  • Salongbord i glass
  • Skapdører
  • Speil
  • Lyddempende veggplater
  • Fliser
  • Stoffer (inkludert gardiner i lin, bomull og flanell, og puter)
  • Veggdekor
  • Bakgrunnsbelyste skilt

Dusty startet som et ‘lidenskapsprosjekt’ for Tharaldsen og Horgen. Tharaldsen reiste rundt til norske kulturminner med sitt digitale Canon EOS 5D MKIV-kamera og fotograferte blant annet Damesalongen på Gimle Gård, det kongelige slott og museum i Oslo. Hun tok som eksempel bilder av et originalt tapet i jugendstil med liljekonvaller i lyse og duse farger med en gulleffekt.

Tharaldsen tok så kontakt med produktekspertene hos Canon Norge for å få reprodusert fargene og mønsteret i tapet hun hadde fotografert, som en fil klar for digitaltrykk. Med Canons hjelp og kunnskap om fargestyring kan de dempede fargene i det opprinnelige tapetet endres eller tilpasses i Adobe Photoshop, slik at det opprinnelige mønsteret kan gjengis i en større fargepalett. Horgen samarbeidet så med Canon om å skrive ut tapet fra Gimle og produsere det i et spekter av ulike farger og på en rekke forskjellige materialer for et komplett utvalg med interiørdekor.

Boklansering
Tharaldsen og Horgen bestemte seg for å videreutvikle hobbyen til et forretningsforetak og produsere disse historiske designene for salg. Det ble starten på dekormerket Dusty. Designene i Dusty-serien kommer for salg i slutten av januar 2018, og de blir produsert på bestilling hos Pulp Grafisk AS. Designene kan bestilles i originalfargene eller i de fargealternativene kunden ønsker.

Lanseringen av Dusty markeres også med utgivelsen av en nydelig salongbordbok med samme tittel. Boken inneholder flotte bilder fra prosjektet og er forfattet av Tharaldsen og Horgen med støtte fra Canon Norge. På enkelte sider i boka er det også knytting til videodokumenter med hjelp av AR (Augmented Reality)

Maria Horgen, en av partnerne i Dusty, sier: – Vi trodde ikke det var mulig å gjenskape et mønstret tapet fra 1900-tallet før vi snakket med Canon. Med Canons hjelp har vi klart å vise at interiørdesignere kan skyve grensene med digitale bilder og digital utskriftsteknologi. Vi håper prosjektet inspirerer andre interiørdesignere til å utforske hvilke andre muligheter som finnes.

Anton Strand, Business Developer hos Canon Norge sier videre: – Temaet for årets Oslo Design Fair er identitet, og vi mente dette var den perfekte rammen for lanseringen av Dusty. Prosjektet viser bredden i Canons bildeteknologier og utnytter våre løsninger for foto og industriell digital trykk til fulle.

Du finner en video om Dusty-prosjektet her: https://www.youtube.com/watch?v=AbCS07LPFvU&feature=youtu.be

Boken Dusty er til salgs på Oslo Design Fair og hos utvalgte interiørbutikker.

Anton Strand

Channel Director IPS Graphics & Communication Providers