Canons EOS 5D-serie feirer 10-årsjubileum

Oslo,28. mai 2015 – Canon feirer i dag 10-årsjubileet til den ikoniske EOS 5D-serien. EOS 5D ble lansert i september 2005, og var markedets første avanserte digitale speilreflekskamera med fullformat CMOS-sensor (35,8 x 23,9 mm) tiltenkt amatører. Kameraet hadde konkurransedyktig pris som gjorde at fotografer i entusiastsegmentet fikk tilgang på imponerende bildekvalitet og kreative fotoverktøy, som tidligere kun hadde vært tilgjengelig på profesjonelle, digitale speilreflekskameraer med 35mm sensor. EOS 5D har mye av æren for fullformatkameraets økende popularitet og suksess.

I november 2008 lanserte Canon andregenerasjonsmodellen i denne serien – den anerkjente EOS 5D Mark II, som banet vei for filminnspilling og innebar en revolusjon muligheter for innspilling i full HD med digitale speilreflekskameraer. EOS 5D Mark II fikk stort gjennomslag i film-og videoproduksjonsbransjen ved å tilby den gode videoytelsen til en stor sensor, til konkurransedyktig pris. Legg til eksepsjonell bildekvalitet, større kontroll over dybdeskarpheten og mulighet til å benytte seg av Canons store utvalg av utskiftbare EF-objektiver, som på daværende tidspunkt[i] bestod av 64 modeller – og filmskaperne hadde tilgang til et bredt spekter av opptaksmuligheter.

I mars 2012 lanserte Canon EOS 5D Mark III, som kan skilte med solide forbedringer i stillbilde- og filmmulighetene sammenlignet med forgjengeren, i tillegg til mer presis AF og raskere serieopptak. EOS 5D Mark III har siden lanseringen blitt meget godt mottatt i markedet, og som et av Canons flaggskip i det digitale speilreflekssegmentet, er det også blitt en drivkraft for videreutviklingen av EOS-serien.

De nyeste modellene – EOS 5DS og EOS 5DS R – som ble presentert i februar 2015 videreutviklet EOS-systemet med en ny klasse digitale speilreflekskameraer i fullformat, med skyhøy oppløsning. De nye kameraene bryter ny mark for 35mm kameraer og kan skilte med tidens høyeste antall megapiksler for fullformatsensorer –imponerende 50,6 megapiksler.

Ved å produsere alle de sentrale komponentene i de digitale kameraene i EOS-serien selv, har Canon utviklet en meget solid produktserie. Alle modellene i serien, inkludert EOS 5D-modellene, er utstyrt for å levere det aller beste innen bildekvalitet, basert på utviklingen av innovativ teknologi. Canon vil fortsette å videreutvikle EOS-serien, som er populær både blant proffer og amatører, for å imøtekomme fotografenes mangfoldige behov.

Flere høyoppløselige bilder kan lastes ned fra www.canon.no/press_centre

[i] Per april 2008

Bakgrunnsdata om Canon

Canon Inc. er et verdensomspennende konsern med over 160 000 ansatte. Med et lidenskapelig forhold til bilder, har Canon etablert seg som ledende innen bildekommunikasjon og dokumenthåndtering for konsumenter, kontor- og produksjonsmiljøer. Canons produkter strekker seg fra kompakt- og speilreflekskameraer, til produkter innen kringkasting og medisin, samt multifunksjonsskrivere og produksjonssystemer – i tillegg til en rekke verdiøkende tjenester.

Canon Norge har rundt 400 medarbeidere og er representert ved 13 regionale Canon Business Center (CBC) som tilbyr lokale salgs- og supporttjenester. Hovedkontoret ligger på Holmlia i Oslo.

Trond Sliper

Trond Sliper