To generasjoner. Tom Richard Hermansen (t.v.) overtar ansvaret for den daglige driften av Lyd Idé på Stathelle. Både han og senior Lars Hermansen er enige om at Canon Colorado 1640 blir bedriftens viktigste investering for de neste årene.

Styrker konkurranseevnen med UV Gel-teknologi

- Riktig produksjonsteknologi er avgjørende for resultatene, og det var på tide med et teknologiskifte i bedriften. Canon Colorado gjør oss mer konkurransedyktige og åpner for nye oppdragsmuligheter, sier to generasjoner Hermansen hos Lys Idé på Stathelle i Telemark.

Generasjonsskifte
Canons Colorado-løsning med sin unike UV Gel-teknologi treffer like godt for mindre bedrifter som for større. Automatisert produksjon rull-til-rull, høy ripefasthet som eliminerer laminering, samt høy produksjonskapasitet, det er egenskaper som treffer like godt hos de minste produksjonsbedriftene. Det familieeide selskapet Lys Idé AS er et godt eksempel på det, der de har bygget opp en solid posisjon innenfor bilfoliering, skilt, profilklær, klistremerker, bannere og annet profilmateriell for næringslivet i Bamble og resten av Telemarksregionen. Tom Richard Hermansen er andre generasjon i den kreative tremannsbedriften, og i ferd med å overta ansvaret for den daglige driften. Han ser Colorado som bedriftens viktigste investering for de neste tre til fem årene. – Vår eksisterende Eco-solvent-printer vil fremdeles være i bruk, men nå blir det et generasjonsskifte også teknologisk, legger han til.

Nye forretningsmuligheter
- Vi opplever at det er et betydelig marked for storformat, og vi trykker blant annet mye på vinyl. Tidligere har vi typisk produsert plakater i opplag opptil 50 eksemplarer, mens vi nå kan oppnå lønnsomhet på vesentlig større opplag. Det viktigste er likevel å kunne tilby høyere kvalitet og kortere leveringstider på oppdragene, slik at vi beholder posisjonen. Colorado blir en arbeidshest i bedriften, en maskin som krever lite tilsyn og samtidig har stor kapasitet. En interessant side er at den gir så god ripefasthet at vi i de fleste tilfeller kan spare lamineringsarbeidet, og dermed både tidsbruk og råvarer. Ny teknologi åpner alltid for nye forretningsmuligheter, så det blir spennende tider fremover, sier Tom Richard samtidig som Canons teknikerne legger siste hånd på monteringsarbeidet.

Investering for fremtiden
Også grunnlegger og ubestridt ”nestor” i bedriften, Lars Hermansen, ser at dette er en investering som trygger fremtiden for Lys Idé. – Den som investerer i forkant av konkurrentene, drar også nytte av de fordelene som teknologien gir. Vi har kravstore kunder som forventer høy kvalitet og leveringsevne, og med nyeste Canon-teknologi får neste generasjon i bedriften god styrefart for skuta, sier Lars Hermansen, som understreker at han fremdeles blir å finne i bedriften daglig. - Det blir jo ikke mindre artig å arbeide nå som vi har splitter nytt produksjonsutstyr, sier den grafiske veteranen fornøyd.

Bjørn Frantsen

Product Marketing Manager Professional Print