Teknologi og tillit. To imagePRESS-maskiner har erstattet offset hos Vinger og Glåmdal trykkeri.

Umiddelbar omsetningsrekord på Kongsvinger

Vinger og Glåmdal trykkeri sendte like godt operatørteamet på egen tur til Canons Image Factory, for å kvalitetssikre ledelsens investeringsplaner. De kom hjem med stjerner i øynene. Etter et par måneders drift blinker det fremdeles, og omsetningsrekorden kom umiddelbart.

Offset ut, digitaltrykk inn
Nyutdannet trykker Tom Ivar Hesbråten rakk bare noen måneder med fuktevann og flytende trykkfarge før offsetpressa ble erstattet av to imagePRESS digitaltrykkmaskiner fra Canon.

- Mindre vedlikehold og mer variert produksjon, smiler en fornøyd digitaltrykker, vel vitende om at han arbeider i en fremsynt produksjonsbedrift med høye ambisjoner. De nye Canon-maskinene har kun vært i drift i noen måneder, men allerede rukket å bidra til omsetningsrekord i årets første måned.

– Selvsagt er det artig når resultatene kommer med en gang, selv om det selvsagt ikke bare skyldes investeringene, opplyser daglig leder Tommy Olsen.

Erfaring fra tre produksjonsbedrifter
Kun et par settekasser og en Heidelberg Vinge står igjen som minner om mange tiår med grafisk produksjon, i det som tidligere het Vinger trykkeri og Glåmdal trykkeri. Nå er de samlet i Vinger og Glåmdal trykkeri og deler lokaler med Kurér Grafisk. To nye Canon imagePRESS-maskiner og en Océ Arizona ble satt i drift mot slutten av 2018, sammen med arbeidsflytløsningen Canon Prisma Prepare. Tommy Olsen og kollegene ser at det gir kapasitet og fleksibilitet til å leve opp til kundenes forventninger - og samtidig sikre god lønnsomhet.

- Leveringstid er utvilsomt en avgjørende faktor i markedet. Kundene har vent seg til at man ikke behøver å bestille nye brosjyrer eller visittkort før det er helt tomt. Med to digitaltrykkmaskiner kan vi kjøre opplag på 2-3000 i imagePRESS C10000VP, så kommer det kanskje et par hastejobber på et par hundre trykk, som vi kan styre rett til imagePRESS C750 og levere til kunde samme dag. Mens trykkeren tidligere var bundet til offsetpressa, kan nå én operatør håndtere to maskiner når det er nødvendig. Kort og godt oppnår vi både bedre fleksibilitet og konkurranseevne, utdyper Tommy Olsen.

Flere jobber med færre tastetrykk
I fjor håndterte bedriften ved Glommas bredder rundt 10 ordrer per dag i snitt, i år forventer de økning. Hos Vinger og Glåmdal trykkeri opplever de den samme utviklingen som resten av bransjen; mindre serier og kortere leveringsfrister.

- Det er en utvikling som skjerper kravene til arbeidsflytverktøy, der vi med Prisma Prepare nå kan utføre kvalitetssjekk, utskytning og produksjonsstyring mer effektivt enn før. Mye handler om å kunne utføre mer med færre tastetrykk, og der stiller vi nå i fremste rekke, sier en samstemt ledergruppe i Vinger og Glåmdal trykkeri.

Digitaltrykk og storformat
Bedriftens nye Canon ImagePRESS C10000VP må regnes som nærmest fullutstyrt, med kraftige papirmagasiner, to utleggere, booklet-enhet med fals, stift og trekutting, samt egen ferdiggjøringsenhet for firkantrygg. Lillebroren, Canon imagePRESS C750, produserer også ferdige hefter, i tillegg til at den kan produsere bannere. I samme investeringsrunde valgte de å investere i flatbed storformatløsningen Océ Arizona.

– Produksjon av skilt og annet innenfor storformat er et kjent område for oss, men med Arizona kan vi håndtere flere av oppdragene i eget hus. Vi utfører mye skiltproduksjon for kunder innenfor bygg, entreprenør og anlegg, forteller Tommy Olsen. Med Océ Arizona kan de nå trykke direkte på et stort spekter av materialer, med tykkelse opp til ca 5 cm.

- Suveren kvalitet og spennende markedsmuligheter innenfor blant annet foto og interiør. Storformat er et vekstområde med fantastiske muligheter, så vi gleder oss til å presentere dette for kundene, sier salgsstaben med Sigbjørn Haugen i spissen.

Overbevisende i Image Factory
Hvorfor valgte dere Canon som samarbeidspartner for denne store investeringsrunden?

Tommy Olsen, Tom Johnsen og Stig Engebretsen svarer i kor. – Teknologi og tillit! Dessuten ble det gjennomført svært profesjonelle og overbevisende produktvisninger i Canons Image Factory. Vi sendte hele operatørteamet en egen tur til Image Factory før beslutningen ble endelig tatt. De kom hjem med stjerner i øynene, både for produksjonsmaskiner og arbeidsflyt. På toppen av det hele ser vi at Canon har mye kunnskap om markeder vi gjerne vil sterkere inn i, derfor gleder vi oss til å samarbeide videre med Canon, sier et samstemt team på Kongsvinger.

Fakta
Vinger og Glåmdal trykkeri AS på Kongsvinger, tidligere Vinger trykkeri og Glåmdal trykkeri, samlokalisert med Kurér Grafisk som også har eierandeler i Vinger og Glåmdal trykkeri. 9 millioner kroner i omsetning i 2018. Aktuell med nyinvesteringer i Canon imagePRESS C10000VP og imagePRESS C750, samt Océ Arizona.