Rekordøkning av digitale betalingstransaksjoner ifølge World Payments Report 2016

Digitale betalingstransaksjoner øker med 10 prosent globalt ifølge World Payments Report 2016

Capgemini lanserer i dag World Payments Report 2016 i samarbeid med BNP Paribas. Rapporten viser at digitale betalingstransaksjoner fortsetter å øke globalt. Fra en allerede kraftig vekst på 8,9 prosent i 2014 med 387,3 milliarder transaksjoner vokste antall globale transaksjoner til 426,3 milliarder i 2015. Dette gav en rekordstor vekst på hele 10 prosent.

Veksten i digitale betalingstransaksjoner globalt er i stor grad drevet av sterk økonomisk vekst i viktige utviklingsland, økt sikkerhet gjennom EMV og bruk av biometri, samt myndighetsinitiativ for å stimulere til elektroniske betalinger i nye markeder for å unngå høye kontantkostnader. Veksten skjer samtidig som bankene, spesielt innenfor bedriftskundemarkedet, møter økende krav til sømløse og sikre digitale transaksjoner. Dette stimulerer igjen til økte investeringer og samarbeide mellom banker og/eller FinTechs-selskaper for å korte ned på tiden det tar å tilby løsninger for differensierende digitale transaksjoner.

Antall digitale transaksjoner vokste på tvers av alle regioner. Den høyeste veksten på 16,7 prosent hadde nye markeder, mens etablerte markeder vokste med 6 prosent. Etablerte markeder står imidlertid fremdeles for 70,9 prosent av verdens totale transaksjonsvolum. Før første gang passerte Kina både Storbritania og Sør-Korea på digitalt transaksjonsvolum. Dermed plasserte Kina seg som nummer fire blant verdens topp-ti land når det gjelder antallet digitale transaksjoner; bak USA, Eurosonen og Brasil.

Den fortsatte veksten i digitale transaksjoner skaper en rekke muligheter for banker over hele verden for å tilby kundene digitale transaksjonsløsninger. Bedriftsmarkedet nyter også godt av mer smidige betalingsløsninger. Fra 2010 har korttransaksjoner stått for den raskest økende form for digitale betalingsinstrumenter. Løsninger for såkalt straksbetaling (i Norge for eksempel SnapCash, Vipps og Mcash) har potensiale til å redusere antallet kontanttransaksjoner ytterligere. Telenor og Telias betalingsløsning «Strex» er et eksempel på en aktør som forsøker å få en posisjon i det norske markedet.

- «Norsk infrastruktur ligger til rette for en rask utvikling og det er mange initiativer i det norske markedet. Dette gjør at vi forventer at måten vi gjennomfører betalinger på om få år vil være betydelig endret», sier Jon Waalen, leder for Bank og Finans i Capgemini Consulting i Norge.

Det mest sentrale tema i World Payments Report 2016 er de utfordringer og muligheter som banker har innenfor tradisjonelle transaksjoner og hvor lønnsomheten påvirkes av en rekke interne og eksterne faktorer som for eksempel lave gebyrer, lavere rente og press på valuta vekslingsavgifter. Dertil kommer fremveksten av FinTechs, som er kjent for å drive kundeforventninger om forbedrede brukeropplevelser gjennom avansert teknologi. En rekke banker har allerede adoptert et «digital-first» tankesett. I følge WPR, ser nå 79 prosent av ledere i banker på FinTechs som potensielle samarbeidspartnere.

World Payments Report 2016 (WPR)

Rapporten gis ut for 12. året på rad. Capgemini har innledet nytt samarbeide med BNP Paribas om utarbeidelsen av årets rapport. WPR er den ledende kilde for trender og innsikt i globale og regionale betalingstrender og de regulatoriske krav som styrer disse.

Last ned rapporten på www.worldpaymentsreport.com

For mer informasjon, gå inn på  www.capgemini.com/financialservices

Med over 180.000 ansatte i over 40 land, er Capgemini en av verdens ledende leverandører av konsulent, teknologi og outsourcing-tjenester. Capgemini-gruppen omsatte i 2015 for 11,9 milliarder Euro. Sammen med sine kunder, utvikler og leverer Capgemini forretningsmessige, tekniske og digitale løsninger som skaper konkurransekraft og innovasjon. Som multikulturell virksomhet, har Capgemini utviklet en unik arbeidsmetode, the Collaborative Business ExperienceTM og en global leveransemodell Rightshore®.

For mer informasjon, gå inn på www.capgemini.no

Rightshore® is a trademark belonging to Capgemini