Engelen i Djevelgapet blir film

Engelen i Djevelgapet blir film

Filmrettighetene til Levi Henriksens barnebok Engelen i Djevelgapet er nå solgt til filmprodusent Tomas Backström i Red Squair Ventures AS.

Engelen i Djevelgapet er Levi Henriksens første barnebok, og utkom på Cappelen Damm i august til flotte kritikker. Boka er allerede trykket i 3 opplag, og ble nylig nominert til ARKs barnebokpris.

Nå ligger alt til rette for at Engelen i Djevelgapet også blir spillefilm. Tomas Backström har tidligere vært produsent på en rekke store filmer, deriblant Insomnia, The Beautiful Country, Telegrafisten, Aberdeen, Ti kniver i hjertet og Da jeg traff Jesus med sprettert. For tiden jobber han med nyinnspillingen av Orions Belte og med ferdigstillingen av den svenske filmen IRL. Om sine nyervervede filmrettigheter til Engelen i Djevelgapet sier Backström:

"Levi Henriksen har spisset sin dikterpenn og gitt oss en frodig historie som på mange vis fører tankene til klassisk barnelitteratur, men som samtidig står støtt i en moderne kontekst. Historien om 11-årige Astrid Baros – en tydelig, handlingskraftig rebell i ekte Astrid Lindgrensk ånd – formelig roper etter å filmatiseres. Her finnes spenning og dramatikk i stort monn. Jeg har stor tro på at Engelen i Djevelgapet som film kommer til å kommunisere med barn i stor stil, og i tillegg også med voksne. Og ikke bare i Norge, men også utenfor landets grenser. Nå handler det om manus og finansieringsarbeid, som alltid en usikker prosess, men i dette tilfellet ligger det meste til rette for att vi skal lykkes."

Engelen i Djevelgapet handler om Astrid Baros, 11 år, som motvillig må innse at hun vokser, og at ting forandrer seg. Men hun nekter å akseptere at foreldrene skal skille seg. Hun legger en djevelsk plan for å gjenforene mamma og pappa. Alt hun trenger er en kjettingtang, en øde øy og litt flaks. Problemet er bare at hun ikke har det siste. Snart er hele familien i så stor knipe at bare en engel kan redde dem.

For mer informasjon, kontakt:
Tomas Bakström
Producer