Ny metode: Få en bedre fødsel med mental trening

Ny metode: Få en bedre fødsel med mental trening

– Toppidrettsutøvere har i mange år benyttet mental trening med stor suksess, både når de trener og når de for eksempel forbereder seg til et skirenn. Vi benytter den samme teknikken for å hjelpe kvinner til å få en bedre fødselsopplevelse. Mental trening er like enkelt som det er genialt!

Dette sier jordmor Tonje Wessel Rummelhoff og mental trener Birgit Semundseth om sin nye bok En god fødsel – Forbered deg med mental trening. Forfatterne er først ute med å koble disse to feltene sammen.

– I dag er det godt dokumentert at det som sitter øverst på kroppen, påvirker det som sitter under. Mange undersøkelser rundt placeboeffekt sier det samme. Det er dessverre slik at jo reddere og mer nervøs du er for å føde, desto verre oppleves smertene. Denne ugunstige sirkelen ønsker vi å bryte, blant annet med kunnskapen om hvordan positive forventninger påvirker deg, forteller forfatterne.

Boka gir viktig kunnskap om svangerskapet, fødselens faser, forberedelser og partnerens rolle, i kombinasjon med at du lærer deg å bruke mental trening. Med boka følger også en QR-kode som gir tilgang til en lydfil med avspennings- og visualiseringsverktøy. Her ledes du gjennom fødselen og visualiserer det som skal skje, noe som gir muligheten til å automatisere arbeidsoppgavene før fødselen. Boka inneholder også fødselshistorier fra mange kvinner som har brukt verktøyet.

– I flere år har vi hørt om en utvikling som går i feil retning. Fødselsangst og skrekkhistorier påvirker kvinner i så stor grad at noen til og med ønsker seg keisersnitt, uten at det er medisinsk grunnlag for dette. Mental trening som del av fødselsforberedelsene blir dermed bare viktigere og viktigere fremover, sier Semundseth og Wessel Rummelhoff.

Om forfatterne:
Birgit Semundseth er lisensiert mental trener. Hun var med på å starte selskapet Lifemastering AS som hjelper mennesker å realisere sine mål. Hun er gründer av www.barnasplattform.no og en etterspurt foredragsholder. Kontakt: 920 30 980 / birgit@businessmastering.no

Tonje Wessel Rummelhoff arbeider som kommunejordmor og har tidligere drevet privat jordmorpraksis. I sin praksis på sykehus har Tonje jobbet spesielt med kvinner som har fødselsangst. Hun har tidligere utgitt romanen MagnaKontakt: 975 08 445 / tonjewessel@gmail.com

En god fødsel er også et webbasert kurs, ser mer her: http://www.engodfødsel.no/

Kontakt Cappelen Damm: Informasjonsavdelingen v/ Trude Løtvedt:
416 12 022 / trude.lotvedt@cappelendamm.no