Building Adhesives selges

AkzoNobel vil selge virksomheten Building Adhesives (Bygglim) til Sika AG for 260 millioner €.

AkzoNobel annonserte 8. august at de har mottatt et bindende bud fra Sika AG om kjøp av virksomheten Building Adhesives (Bygglim) for 260 millioner €. Building Adhesives hadde en årlig omsetning på 185 millioner € i 2012.

Transaksjonen som er forventet å være fullført i fjerde kvartal dette år, innebærer at alle de 550 ansatte i Building Adhensives, samt to produksjonsanlegg i Rosendahl (Tyskland) og Damville (Frankrike) inklusiv produkter og merkevarer, blir overført til sveitsiskbaserte Sika AG.

Det planlagte salget av Building Adhesives er i tråd med den strategiske gjennomgangen av konsernets virksomhet. Building Adhesives er en frittstående virksomhet innen AkzoNobels forretningsområde Decorative Paints og betjener hovedsakelig markedet i Nordvest-Europa, med en portefølje av merkevarer og produkter innen gulv- og veggsparkel, gulvlim, flislim, fug og monteringslim samt gulvpleieprodukter. Merkevarene er Schönox, Casco, Cégécol, Synteko og EriKeeper. AkzoNobels industrilimvirksomhet (som også opererer under merkevaren Casco) er ikke en del av dette budet.

"Vi ønsker å konsentrere vår dekorative malingsvirksomhet i AkzoNobel rundt de sterke strategiske malingsposisjonene vi har i Europa og vekstmarkedene i Asia og Sør-Amerika", kommenterte AkzoNobels CEO Ton Büchner. "Det planlagte salget av Building Adhesives er i tråd med denne strategien. Vi er glade for å ha funnet et godt fremtidig «hjem» for denne virksomheten i Sika, med deres portfolio og posisjon i bransjen."

Jan Jenisch, CEO, i Sika: "Sika ser frem til å ønske det vellykkede teamet fra Building Adhesives velkommen. Oppkjøpet vil gjøre Sika til en sterk aktør, og vil komplettere vårt sortiment."

Inntektene av salget vil bli brukt til å nedbetale kortsiktig gjeld og forbedre likviditeten.

• Bygg, eiendom

• casco