Drag på damene – IT selskap med høy kvinneandel!

Kvinner utgjør 50 % av befolkningen, men utgjør 16 – 20 % av IT-bransjen. Det gir grunnlag for å si at kvinner er underrepresentert i IT-bransjen, stadfester TNS Gallup i sin undersøkelse for ODA nettverk i mars 2014. På 80- og 90-tallet, i bransjens egen barndom, var IT og teknologi guttas lekegrind. Mange tiltak ble iverksatt for å gjøre bransjen attraktiv for kvinner for man forsto at det var viktig å gjenspeile samfunnet man operer i, men tiltakene har tydeligvis ikke hatt særlig stor effekt.

Spørsmålet er hvorfor tallene 30 år etter fortsatt er så lave? Her kan vi spekulere og ha våre hypoteser, men det krever nok en aldri så liten doktoravhandling for å komme helt til bunns i den saken.

Heldigvis finnes det noen hederlige unntak og her en historie med helt motsatt fortegn og spørsmålet er om hva vi kan lære av de som lykkes.

Robert Nilsen er utviklingssjef i IT-selskapet CatalystOne Solutions -  og uten å sette ut ville rykter
om han, så har han virkelig draget på damene. Robert kan nemlig skilte med 46 % kvinner i IT-tekniske roller. Alle er enten utviklere av software eller tekniske QA-testere. Men det er bare en del av historien.

Saken er at alle hans kvinner (og menn) jobber i datterselskapet til CatalystOne i India. I følge noen fordommer er dette et land hvor kvinner brudebrennes eller holdes i sjakk av sjalu ektemenn og grådige svigermødre.

Dette må være fordommer og sannheter med tydelige modifikasjoner, for hos CatalystOne er første ansatt og øverste leder en kvinne og øvrige ledende roller har en høy kvinneandel. Spørsmålet er. Hva er det med Robert?

- Dessverre, sier han - vi har ikke gjort noe spesielt for å ansette kvinner. Vi har utlyst stillingene, intervjuet og kjørt intensive tester. Vi er opptatt av kvalitet og er kompromissløse når det gjelder
nøyaktighet. De som er ansatt hos oss har bestått krevende prøver helt uavhengig av kjønn.

- Vi ser midlertidig en tendens til en overvekt av kvinnelige testere og overvekt av mannlige utviklere. Det er alt jeg kan si, sier utviklingssjefen nesten med en unnskyldende mine.  - Kanskje handler dette også om rollemodeller, verdier, kultur, miljø og ledelse.  Der har vi lagt ned veldig mye arbeid og vi
tror kanskje det «drar damer» - sier Robert.

I resten av selskapet i henholdsvis Norge og Sverige er andelen kvinner ca. 30%. - Prosentfordelingen er ikke så viktig for oss, sier Robert.  Det viktigste er å ha en viss balanse.  Sære og homogene miljøer tjener ingen.

• Arbeidsliv

• robert nilsen