Miljøansvar: For å se bra ut eller for å gjøre det bra? Er det en motsetning?

Den bevisste forbruker blir stadig mer miljøbevisst og vil bidra til bærekraft. Betyr dette at miljøansvar i dag blitt et «must» for næringslivet for å tenkelangsiktighet og lønnsomhet? Hva må til for at holdning skal bli handling?

Trendanalytiker Paal Fure innleder om den bevisste forbrukeren, med påfølgende paneldebatt med Clas Ohlson, Flytoget og konsulentbedriften Pure Consulting. Debatten styres av Virkes Kjetil Sviland.

Deltakere

Paal Fure, CEO i Dentsu Aegis Network Norway & Nordic

Paal Fure er en av landets ledende markedsføringsstrateger og trendanalytikere. Han er konsernsjef i byråkonsernet Dentsu Aegis Network Norge og Norden og er en guru innen markedsføring og merkevarebygging.Tidligere har han bygget opp byråene Vizeum og Isobar, samt jobbet med framtidsorientering og utvikling gjennom sitt virke som direktør i Opinion og Bengal Consulting samt planner i JBR McCann.

Stine Lise Hattestad, Pure Consulting

Stine Lise Hattestad Bratsberg er gründer og eier av Pure Consulting. Hun har 20 års erfaring fra kommunikasjonsbransjen,og har tidligere bygget opp selskapet Creo Communication. I 2010 etablerte hun Pure, et nisje byrå som kun arbeider med å utvikle og levendegjøre strategier innen samfunnsansvar.

Linda Bernander,administrerende direktør i Flytoget

Linda Bernander Silseth har vært adm. direktør i Flytoget siden 2009. Har tidligere vært adm.direktør i Tusenfryd og direktør for franchise-divisjonen i Choice Hotels. Flytogets samfunnsoppdrag er å tilby kollektivtransport for passasjerer fra Drammen til OSL på en bærekraftig måte. Flytoget skal bidra til å nå målet om 75 % kollektivandel til OSL innen 2020. I 2014 fraktet Flytoget over 6,8 millioner passasjer og oppnådde et resultat på 252 mnok.

Geir Hoff, Administrerende direktør i Clas Ohlson Norge.

Clas Ohlson er en retailkjede i sterk vekst og har per i dag 73 butikker og www.clasohlson.no
Clas Ohlson har ca. 1400 ansatte og omsatte i fjor for 2,697 milliarder sek. I Den store Norske kjede- og kjøpesenterrapport for 2014 ble Clas Ohlson kåret til en av de 3 mest ønskede konseptene i norske kjøpesentre, uansett kjønn og alder. Hoff har 20 års erfaring fra retail og har vært adm. dir. i Clas Ohlson Norge siden 2010.

Kjetil Sviland, kommunikasjonsdirektør i Virke

Kjetil Høye Sviland er kommunikasjonsdirektør i Virke. Nesten 20 000 store og små virksomheter danner fundamentet i VIRKE og grunnmuren i norsk næringsliv. VIRKE jobber for et moderne næringsliv, for et Norge som verdsetter virksomheter og den verdien de skaper, der det er enkelt å drive næring og som satser på kunnskap. Kjetil har jobbet 20 år som nyhetsjournalist, hovedsakelig i NRK og TV 2. Han har blant annet fulgt mange valgkamper på tett hold, ledet debattredaksjonen «(t)abloid» og laget flere filmer.

Clas Ohlson er en internasjonal retailkjede i kraftig vekst. Selskapet har ca. 4300 ansatte fordelt på hovedkontor og ca. 180 butikker i Sverige, Norge, Finland, Storbritannia, Kina og snart Dubai. Vi er opptatt av å tilby våre kunder en sømløs og inspirerende handel på tvers av kanaler. I tillegg til over 73 butikker i Norge har Clas Ohlson alle sine ca. 15.000 dingser tilgjengelig i vår moderne nettbutikk. Firmaet ble grunnlagt av den svenske gründeren Clas Ohlson allerede i 1918. Vår grunnlegger hadde en egen evne til å komme opp med smarte dingser og løsninger som raskt ble populære. Selv om vi i dag er en moderne retailer, er vår grunnleggers syn på forretningsvirksomhet og lidenskap for smarte dingser en viktig del av vårt DNA og vår forretningsidé. Vi brenner for å hjelpe og inspirere våre kunder til å forenkle sin hverdag. Dette gjør vi gjennom å tilby smarte produkter og løsninger til Clas Ohlson-priser. I tillegg har vi stort fokus på medarbeidertilfredshet og sosialt ansvar gjennom vårt CSR-arbeid