Smarte tips for å spare strøm hjemme

Isoler godt og spar på varmen

Mange opplever å få markant høyere strømregninger på vinteren. Et av de viktigste grepene du kan gjøre er å passe på at varmen ikke slipper ut unødig, for eksempel ved å montere tetningslister på dører og vinduer. Da unngår du at det trekker. Du kan også montere isolerende vindusfilm på vinduene. Disse klistres enkelt på innsida av vinduet.

Et annet godt tips er å ikke ha det altfor varmt inne. Bare det å senke innetemperaturen en grad eller to sparer godt på strømmen. Og har du peis, er det en energivennlig måte å varme opp hjemmet på!

Visste du at ...

• Du kan utnytte andre varmekilder hjemme. Har du laget mat i ovnen, la ovnsdøren stå åpen etter at du er ferdig med å bruke den. Lar du ovnsdøra stå lukket, vil ovnen varme opp rommet over tid.
  • Ved å benytte et universaltermostat kan du stille inn temperaturen du vil ha, og termostaten tar seg av resten.

Det finnes også en WiFi-styrt termostatplugg som gjør det mulig å styre temperaturen fra smarttelefonen. Her kan du sette opp timeplaner tilpasset ditt behov, slik at temperaturen for eksempel skrus ned mens du er på jobb, og opp igjen når du kommer hjem.

Skru alltid av lys og andre elektriske apparater

Et annet enkelt grep for å spare strøm er å slokke lyset i rom du ikke er i, og koble fra elektriske dingser som ikke er i bruk. Synes du det høres tungvint ut, finnes det selvsagt dingser som forenkler og automatiserer jobben.

Et koblingsur kan programmeres til å automatisk skru av lyset på nattetid, og kan dessuten brukes til å lure tyven når du er på ferie. Hakket mer fancy er en smartplugg, som kobler seg til trådløsnettet slik at du får full kontroll via smarttelefonen. Denne kan også med fordel brukes på hytta – bruk den til å skru på varmen når du drar hjemmefra, og kom fram til ferdig oppvarmet hytte.

Visste du at ...

• En halvtom fryser bruker mer energi enn en full fryser. I en full fryser kjøler nemlig matvarene ned hverandre.
  • Elektriske apparater med standbymodus bør skrus helt av når de ikke er i bruk. Ikke bare for å spare strøm, men også for å minimere faren for brann.
  • Det finnes tidsstyrte strømbrytere gjør at du kan skru av mindre apparater som vannkokeren, kaffetrakteren eller strykejernet. Strømbryteren kobler ut strømmen automatisk etter en gitt tid som du selv stiller inn. Da slipper du å lure på om du husket å skru av apparatene eller ikke.

Få oversikt over hvor mye strøm du bruker

For å sjekke hvordan strømsparingen din går, bør du lese av strømmen ofte. Sjekker du for eksempel hver søndag, får du et greit bilde på hvordan du ligger an fra uke til uke.

Ønsker du ekstra god oversikt over strømforbruket i husholdningen din kan du installere energimålere på enkeltuttak inne. Dette fungerer bra hvis du ønsker å avsløre hva som er de store «strømtyver» i hjemmet.

Clas Ohlson er en internasjonal retailkjede i kraftig vekst. Selskapet har ca. 5000 ansatte fordelt på hovedkontor og over 250 butikker i Sverige, Norge, Finland, Storbritannia, Tyskland og Kina . Vi er opptatt av å tilby våre kunder en sømløs og inspirerende handel på tvers av kanaler. I tillegg til over 90 butikker i Norge har Clas Ohlson alle sine ca. 15.000 dingser tilgjengelig i vår nettbutikk. Firmaet ble grunnlagt av den svenske gründeren Clas Ohlson allerede i 1918. Vår grunnlegger hadde en egen evne til å komme opp med smarte dingser og løsninger som raskt ble populære. Selv om vi i dag er en moderne retailer, er vår grunnleggers syn på forretningsvirksomhet og lidenskap for smarte dingser en viktig del av vårt DNA og vår forretningsidé. Vi brenner for å hjelpe og inspirere våre kunder til å forenkle sin hverdag. Dette gjør vi gjennom å tilby smarte produkter og løsninger til Clas Ohlson-priser. I tillegg har vi stort fokus på medarbeidertilfredshet og sosialt ansvar gjennom vårt CSR-arbeid.