​Varm januar sinker ikke Clas

Omsetningen i januar økte til 578 MSEK (558), en økning på 4% sammenlignet med fjoråret. I en varm januar med lavere salg av sesongvarer oppnådde Clas Ohlson Norge en vekst på 3% i lokal valuta. DAB-produkter opp 260% sammenlignet med i fjor.

Januar avslutter Clas Ohlsons tredje kvartal og omsetningen så langt summeres til 2 695 MSEK (2 482), en økning på 9 prosent. Clas Ohlson Norge hadde en vekst på 7,1% i lokal valuta.

-Januar er tradisjonelt en måned med stort fokus på sesongprodukter i kategorien varmeovner og vinterlek. Med en varm januar har våre ansatte snudd seg raskt og sett muligheter i andre behov hos kundene. For eksempel har DAB-radio og DAB-adaptere har vært storselgere i januar. I sum har dette sikret oss en vekst på 3%, sier en fornøyd landssjef Geir Hoff

Clas Ohlson Norge har signert kontrakt på 6 nye butikker fremover. Med butikkåpning på Vinstra i morgen har Clas Ohlson 78 butikker i Norge, samt nettbutikk.

Omsetningen fordeler seg etter:

Land Januar
2016/17
Januar
2015/16
Prosentuell forandring Prosentuell forandring
lokal valuta
Sverige 253 259 -2 -2
Norge 235 209 +13 +3
Finland 67 63 +6 +4
Utenfor Norden* 22 27 -19 -12
578 558 +4 0

*Påvirket av butikkoptimering i Storbritannia.

Tall i MSEK

Adm.dir Clas Ohlson Norge Geir Hoff tlf: 924 25 175

Clas Ohlson er en internasjonal retailkjede i kraftig vekst. Selskapet har ca. 4700 ansatte fordelt på hovedkontor og ca. 200 butikker i Sverige, Norge, Finland, Storbritannia, Kina og snart Dubai. Vi er opptatt av å tilby våre kunder en sømløs og inspirerende handel på tvers av kanaler. I tillegg til over 70 butikker i Norge har Clas Ohlson alle sine ca. 15.000 dingser tilgjengelig i vår moderne nettbutikk. Firmaet ble grunnlagt av den svenske gründeren Clas Ohlson allerede i 1918. Vår grunnlegger hadde en egen evne til å komme opp med smarte dingser og løsninger som raskt ble populære. Selv om vi i dag er en moderne retailer, er vår grunnleggers syn på forretningsvirksomhet og lidenskap for smarte dingser en viktig del av vårt DNA og vår forretningsidé. Vi brenner for å hjelpe og inspirere våre kunder til å forenkle sin hverdag. Dette gjør vi gjennom å tilby smarte produkter og løsninger til Clas Ohlson-priser. I tillegg har vi stort fokus på medarbeidertilfredshet og sosialt ansvar gjennom vårt CSR-arbeid