Gå videre til innhold
Com4 lanserer NB-IoT og LTE-M i Norden og Baltikum som en av de første i verden.

Pressemelding -

Mobiloperatøren Com4 lanserer NB-IoT og LTE-M i Norden og Baltikum som en av de første i verden

Med lanseringen av NB-IoT og LTE-M i Norden og Baltikum vil Com4 kunne tilby en sømløs tilgang til både de tradisjonelle teknologiene 2G, 3G og 4G og de nye teknologiene NB-IoT og LTE-M i ett og samme SIM-kort.

Stein André Larner, administrerende direktør i Com4, sier mange kunder har ventet på denne lanseringen.
– Flere av Com4 sine kunder har allerede tatt i bruk de nye teknologiene NB-IoT og LTE-M, men har ventet på muligheten til å ta i bruk teknologiene i hele regionen på tvers av landegrenser. LTE-M har vært tilgjengelig i området en stund, men det er først nå vi kan tilby alle teknologiene sømløst i hele Norden og Baltikum, sier han.

Skreddersydd for batteridrevne sensorer
De komplementære teknologiene NB-IoT og LTE-M, som på sikt vil erstatte 2G, er spesialutviklet for IoT og batteridrevne sensorer som sender og mottar små datamengde. NB-IoT passer godt for semistasjonære enheter som målere og sensorer, mens LTE-M er bedre på mobilitet der bysyklene i Rogaland er et godt eksempel. LTE-M har i tilegg støtte for tale og noe høyere båndbredde. Kostnadene for kundene er i tillegg lavere sammenlignet med 4G.
–NB-IoT og LTE-M gir bedre dekning. Hvilket betyr at teknologien egner seg for IoT-enheter som for eksempel befinner seg i en kjeller bak tykke vegger eller nede i kummer. IoT-enheter som bruker NB-IoT og LTE-M kan kommunisere i flere år på batteridrift ved å gå i hvilemodus og kun være aktive ved behov, sier Stein André Larner.

NB-IoT og LTE-M i Europa
– Vi har allerede LTE-M på plass i store deler av Europa og i en del land utenfor Europa. Vi kommer til å lansere NB-IoT og LTE-M i nye land fortløpende utover i 2020 og i 2021. Com4 har en global tjeneste i dag med 2G, 3G og 4G i mer enn 450 mobilnett globalt. Målet på sikt er å kunne tilby en sømløs tjeneste som inkluderer NB-IoT og LTE-M globalt i ett og samme SIM, avslutter Stein André Larner.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Stein Andre Larner, administrerende direktør Com4
E-post: stein.andre.larner@com4.no
Telefon: +47 47900777

Om Com4
Com4 er en internasjonal mobiloperatør basert i Oslo, med fokus på IoT-kommunikasjon. Selskapet ble grunnlagt i 2011 og er en av de få dedikerte IoT-operatørene med eget nettverk for produksjon av mobildatakommunikasjon og tjenester. Com4 tilbyr et bredt utvalg av produkter og tjenester tilpasset det profesjonelle markedet. Fortrinnsvis eUICC for abonnementshåndtering, støtte til både NB-IoT & LTE-M radioteknologi såvel som tradisjonell 2G/3G/4G, tilkoblingsmuligheter med høy tilgjengelighet og sikkerhet, global dekning gjennom den ettertraktede 901 ITU nettverkskoden, avansert styringsportal og avanserte API’er.

Samarbeidspartneren din for IoT-kommunikasjon

Com4 er en helnorsk mobiloperatør med hovedfokus på IoT-kommunikasjon. Selskapet ble startet i slutten av 2011 og er en av få aktører som opererer med eget kjernenett for mobilproduksjon i Norge.

Med dedikert kjernenett og IoT plattform står Com4 posisjonert til å produsere avanserte, mobile kommunikasjonstjenester for det profesjonelle markedet. I alle ledd fra design, salg, leveranse og support, har vi kun fokus på mobil datakommunikasjon. Det gjør at våre kunder møter forståelse for sine kommunikasjonsbehov og utfordringer i hele vår verdikjede.

Com4
Karvesvingen 5