Henning Solberg COO Com4 og Stian Eldre Partner Manager Com4

Norsk mobiloperatør satser internasjonalt med ny global nettverkskode.

Tildelingen av den internasjonale nettverkskoden forsterker grunnlaget for Com4 sin internasjonale satsning. Enkelt forklart betyr koden at selskapet via lokale avtaler i mange land kan tilby datatrafikk knyttet til et enkelt simkort (Global IMSI). Noe som igjen betyr at dyre roamingkostnader er en saga blott. Kristian Sølvberg, daglig leder i Com4, sier avtalen sikrer selskapet et globalt konkurransefortrinn og en posisjon som muliggjør våre internasjonale ambisjoner fremover.

– Vi har allerede global dekning basert på internasjonale roamingavtaler. Nåvil vi kunne tilknytte flere lokale avtaler inn i samme kommunikasjonsløsning som betyr en global løsning med betraktelig reduserte priser, sier han.

I sterk vekst

Com4 er et selskap i sterk vekst, som har tre- til firedoblet omsetningen siden januar, og allerede opparbeidet en ordrebok for 2016 som fremover vil sikre en sterk utvikling og videre måloppnåelser.

– Norske og nordiske telekomoperatører er langt fremme i den teknologiske utviklingen. At vi har fått en av 100 tilgjengelige koder på verdensbasis inkluderer Com4 i et selebert selskap med de internasjonale gigantene. Vi er nå en av svært få M2M operatør med internasjonale muskler, sier Kristian Sølvberg.

Tingenes internett

Tiden da det kun var datamaskiner, mobiler og nettbrett som var tilkoblet internett er forbi. Når de dagligdagse tingene vi omgir oss med blir ”smarte” og kan snakke med oss og hverandre via mobilnettene, åpenbarer det seg muligheter der bare fantasien setter grenser. Tingenes Internett (IoT) driver etterspørselen etter sikre og kostnadseffektive løsninger for mobil datakommunikasjon.

– Tildelingen av ITU-koden betyr at vi kan tilby en løsning som er som skreddersydd for alle næringer med behov for dataoverførsel på tvers av landegrenser. Et godt eksempel er bilbransjen der stadig mer blir basert på teknologi og dataoverføring. Vi kan snart tilby en løsning for dataoverføring der kostnadene ikke påvirkes av hvor i verden bilen befinner seg. For eksempel spår Gartner at antallet biler koblet til internett vil vokse til rundt 250 millioner i 2020, sier Kristian Sølvberg.

Syv måneders kvalifiseringsprosess

ITU er en operatørserie med 100 globale nettverkskoder som gjør det enkelt å opprette globale løsninger for dataoverføring. Com4, som måtte gjennom en syv måneders lang kvalifiseringsprosess for å sikre seg koden, er nå på en celeber liste med store aktører som Vodafone, AT&T og France Telecom.

Om Com4

Com4 AS er en norsk kommunikasjonsoperatør med fokus på mobil datakommunikasjon for profesjonelle brukere. Selskapet opererer et omfattende nettverk og produserer mobile tjenester for en rekke forskjellige bransjer, fra industri, energi til helse og sikkerhet. Som en av Europas fremste operatører innenfor maskin-til-maskin (M2M) kommunikasjon, er Com4 unikt posisjonert til å møte fremtidens krav og utfordringer innen IoT.

Samarbeidspartneren din for IoT-kommunikasjon

Com4 er en helnorsk mobiloperatør med hovedfokus på IoT-kommunikasjon. Selskapet ble startet i slutten av 2011 og er en av få aktører som opererer med eget kjernenett for mobilproduksjon i Norge.

Med dedikert kjernenett og IoT plattform står Com4 posisjonert til å produsere avanserte, mobile kommunikasjonstjenester for det profesjonelle markedet. I alle ledd fra design, salg, leveranse og support, har vi kun fokus på mobil datakommunikasjon. Det gjør at våre kunder møter forståelse for sine kommunikasjonsbehov og utfordringer i hele vår verdikjede.

Com4
Karvesvingen 5