Nye spesialister for den tøffeste vinterkjøringen

Nye spesialister for den tøffeste vinterkjøringen

Continental lanserer nye dekk for tunge kjøretøy som er utviklet for å håndtere de tøffeste forholdene på vinteren. Conti ScandinaviaExtreme HD3, et nytt drivhjul for ekstremvinteren og Scandinavia HS3 ED, et nytt styredekk for grovere vei og røffere bruk.

Conti ScandinaviaExtreme HD3 har maksimal trekkraft på snø og is, utmerket sving og retningsstabilitet, ekstremt grep og høy grad av fremkommelighet. Det nye drivhjulet er utviklet for spesielt krevende vinterforhold. Med en optimalisert gummiblanding og betydelig økt antall siper maksimeres trekkraften på is- og snødekt veiunderlag.

- Konstruksjonen med brede langsgående skulderspor siker maksimal trekkraft på mykt snødekke gjennom hele dekkets levetid. Den store andelen av naturgummi gir en høy grad av elastisitet selv ved ekstremt lave temperaturer (-50°C) som maksimerer vintergrepet. Tredimensjonal sipedesign med dobbel funksjon ved at de låser knastene i hverandre, og som derfor reduserer slipp og deformasjoner samtidig som de gir større kontaktflate. Bruken av variabel dybde på sipene optimaliserer den mekaniske stabiliteten i mønsterblokkene, sier Marketing and System Coordinator CVT, Alexander Clementz i Continental Dekk Norge.

Dekket er konstruert spesielt for veigående tungtransport, men passer også til buss.
Det kommer til sin rett på typiske norske veiforhold med bratte stigninger og svingete veier. I tillegg passer dekket også for lastebiler med høyt dreiemoment, og er også egnet for kjøretøy med en drivaksel som sliter med å finne veigrep på vinteren.

- I testing av dekkene i felt på kundebiler beviste Conti ScandinaviaExtreme HD3 sin robusthet på tyngre biler hvor høyt moment og tunge lass utfordret dekkene og mønsterkonstruksjonen til det ytterste, spesielt i bratte bakker og på glatt veiunderlag. Dekket har også vist god ytelse på busser i regional kjøring på veier med mye snø, sier Produktsjef, Erik Lillefoss.

Continental hadde med seg det nye drivhjulet på årets Scania Winter i Trysil hvor gjestene fikk prøve det nye dekket på særlig utfordrende veiunderlag med mye is i år hvor det var montert på to kjøretøy (Scania R520 V8 og nye Scania R540).

- Vi setter pris på interessen og de positive tilbakemeldingene vi fikk fra sjåfører og andre gjester som fikk prøve ut det nye dekket ved årets Scania Winter i Trysil, og er glade for å kunne tilby dette tillegget til vinterdekkserien vår i Norge, sier Clementz.

Conti ScandinaviaExtreme HD3 lanseres i dimensjonen 295/80R22.5 før det senere også blir tilgjengelig i dimensjonene 315/70R2.5 og 315/80R22.5.

Conti Scandinavia HS3 ED
Nyheten Conti Scandinavia HS3 ED er et robust vinterdekk for styreaksel. Dekket er utviklet for krevende vinterkjøring som tømmer- og anleggstransport med blandet kjøring på grovt veiunderlag. Dekket kombinerer utmerket grep på vinterveier takket være siper i full bredde, og har overlegen levetid i kjøring på f.eks skogsvei med en grovere mønsterkonstruksjon og tilpasset gummiblanding. Mønsteret er konstruert for den såkalte Høst-Høst kjøringen, hvor første halvdel av slitegummien er utviklet for optimalt vintergrep.

- På dette dekket er det skrå blokker for bedre motstandsdyktighet mot steinskader, sikksakk mønsterspor for utmerket vintergrep og bedre gjørme- og snøutkasting. Dekket har også siper for best mulig grep på våt og snødekt vei, forklarer Clementz.

Conti Scandinavia HS3 ED lanseres i dimensjonen 385/65R22.5 med 164K belastningskode som også passer med 10-tonns styreaksel i tillegg til dimensjonen 385/55R22.5 i 160K variant. Det nye styredekket kommer i tillegg til den eksisterende Scandinavia-serien som et nytt tilskudd Continentals vinterprodukter.

Continental har brukt lang tid på å utvikle så gode dekk som mulig for denne sektoren.

- Det er mange utfordringer innenfor dette bruksområdet som kutt og riveskader. Gummi som løsner, vanskelige og varierende kjøreforhold på dårlige veier med tunge kjøretøy. Derfor har vi brukt lang tid på å teste disse dekkene under skikkelige vinterforhold, og vi er strålende fornøyd med resultatet, avslutter Clementz.

Les mer om Continentals vinterdekk her:

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2019 omsatte Continental for 44,5 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 240 000 personer i 59 land. Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med mer enn 56 000 ansatte og omsatte i 2019 for 11,7 milliarder euro på dette området.

Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.

Les mer om Continentals vinterdekk her: