Over 20 prosent plages av dekkstøy fra vinterdekkene

Over 20 prosent plages av dekkstøy fra vinterdekkene

Over 20 prosent av de som kjører med piggdekk plages av støy fra dekkene. Av de som kjører med piggfrie vinterdekk, svarer kun 12 prosent det samme.

Vinterdekksesongen er i gang og støy er et viktig kriterium for om man velger piggdekk eller piggfritt. I en undersøkelse som Infact har gjennomført for Continental Dekk oppgir 21,5 prosent av de med piggdekk at de blir plaget av innvendig dekkstøy. Kun 12,1 prosent av de med piggfrie vinterdekk sier de blir plaget av dekkstøy.

- Vi ønsker at nordmenn skal kjøre med de dekkene som passer deres bruk best, være seg om det er piggdekk eller piggfritt. Vi tar imidlertid tilbakemeldingene om støy på alvor, og har derfor lansert ContiSilent dekk også som piggdekk, forteller product manager for Continental Dekk Norge AS, Knut Knudsen.

Continentals ContiSilent-dekk er utviklet med tanke på å redusere innvendig støy mest mulig. Dekket reduserer dekkstøynivået i kupeen med inntil ni desibel. Det høres kanskje ikke ut som voldsomt mye, men ti desibel oppfattes av øret som en dobling i lydnivå. Avhengig av bil og underlag kan teknologien dermed nesten halvere den innvendige støyen som kommer fra dekkene, og på den måten gi økt kjørekomfort.

ContiSilent er ikke egne dekk, men eksisterende dekk som blir utstyrt med en spesiell skumblanding som limes på innsiden av dekket. Gummiblandingen og mønsteret, og dermed egenskapene, er like som andre Continental-dekk. Dekkene passer også på alle felger hvor vanlige dekk passer – den eneste forskjellen er det reduserte støynivået.

- Piggdekket Continental IceContact 2, som nylig vant vinterdekktesten til Motor, leveres med ContiSilent-teknologi. Dette er også et dekk som passer til for eksempel Tesla, og i en elbil er et så lavt støynivå som mulig noe mange setter pris på, avslutter Knut Knudsen.

ContiSilent-teknologien finnes både på sommerdekk og vinterdekk, både pigg og piggfritt.

Les mer om teknologien her:

Continental utvikler avansert teknologi for både person- og varetransport. Og som internasjonal dekkprodusent, leverandør til bilindustrien og øvrig industri tilbyr Continental bærekraftige, sikre og komfortable løsninger. Med sine fem divisjoner, Chassis og Sikkerhet, Interiør, Powertrain, Dekk og ContiTech hadde selskapet en omsetning på 40,5 milliarder euro i 2016 og sysselsetter i dag rundt 233.000 personer i 56 land.