Over halvparten av norske bilister føler seg utrygge på grunn av medtrafikanters kjøring

Fersk undersøkelse viser urovekkende trend fra trafikken.

I en undersøkelse gjennomført av InFact på vegne av Continental svarer 55% prosent at de ofte eller av og til føler seg utrygge i trafikken på grunn av medtrafikanters kjøring. Kun 12 prosent svarer at de aldri føler seg utrygge på grunn av dette.

- Det at såpass mange sier at andre trafikanters kjøring gjør dem utrygge er definitivt ikke et godt tegn, sier produktsjef i Continental, Knut Knudsen.

Continental har et mål ved navn Vision Zero, som går ut på at det skal være null ulykker, null skadde og null drepte i trafikken. Knudsen innrømmer at der er en lang vei dit, men mener det er et realistisk mål.

- Bilene blir stadig mer avanserte, og det ser vi på som en forutsetning for at vi skal nå dette målet. Når bilene etterhvert kjører mer av seg selv vil også mesteparten av risikoadferden som gjør andre bilister utrygge forsvinne, sier han.

Sørlendinger oftest utrygge

Av de spurte i undersøkelsen, er det personer i Sør-Norge som i størst grad svarer at de ofte føler seg utrygge på grunn av medtrafikanters kjøring. Her er det under 10 prosent som svarer nei på dette spørsmålet, og samlet sier mer enn 60 prosent at de ofte eller av og til føler seg utrygge på grunn av andre trafikanters kjøring.

Oslo er stedet hvor folk føler seg tryggest. Her svarer 18 prosent nei på det samme spørsmålet, og det er rett i overkant av 50% som svarer ofte eller av og til.

Knudsen mener det er vanskelig å si noe konkret om hva disse forskjellene skyldes, men tror det kan ha sammenheng med flere ting.

- De som kjører mye i Oslo er kanskje i større grad vant til mer trafikk, og det kan definitivt påvirke. Det er imidlertid også verdt å merke seg at det er mindre rom for risikokjøring i Oslo – både på grunn av veiene og den store trafikken. På mindre veier er det en del som tar store sjanser ved forbikjøringer og lignende som kan gjøre andre utrygge, men den problematikken finnes nærmest ikke i Oslo, sier Knudsen.

Han oppfordrer alle til å ta hensyn til hverandre i trafikken, og å lære seg hvordan systemene i bilen fungerer.

- Hvis du er trygg på hva de ulike signalene betyr, vil sjansen for at du reagerer feil eller blir stresset reduseres vesentlig. De er der for å hjelpe, og det kan de gjøre i mange situasjoner. Likevel er det fortsatt du som sjåfør som må gjøre størstedelen av jobben, og det inkluderer smidighet og kommunikasjon med andre trafikanter. Da vil alle føle seg tryggere og vi kan ta et skritt videre på veien mot null ulykker, avslutter han.

Continental utvikler avansert teknologi for både person- og varetransport. Som internasjonal dekkprodusent og leverandør til bilindustrien og øvrig industri, tilbyr Continental bærekraftige, sikre og komfortable løsninger. Med sine fem divisjoner, Chassis og Sikkerhet, Interiør, Powertrain, dekk og ContiTech hadde selskapet en omsetning på 44 milliarder euro i 2017 og sysselsetter i dag rundt 240.000 personer i 61 land.