Ikke funn av tropisk regnskog i Coop

Regnskogfondet har ikke funnet tømmer fra tropisk regnskog i de fire Coop-butikkene det har undersøkt i fondets årlige byggevareundersøkelse. – Svært bra, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge Handel.

Regnskogfondet har undersøkt tre Coop Obs! Bygg og ett Smart Club-varehus. Her er det ikke funnet tømmer fra tropisk regnskog. Dette føyer seg inn i en trend som ifølge Regnskogfondet viser at utvalget av regnskogstømmer i byggevare- og kjøkkenbransjen har stupt. I en rapport fra fondet slås det fast at mange store kjeder har så godt som sluttet å ta inn tropisk tømmer.

Viktig for klimaet

- Vern av regnskog er en viktig sak i de internasjonale klimaforhandlingene. For å stanse avskogingen må etterspørselen etter regnskogstømmer og andre produkter som ødelegger regnskog stanses, sier Elin Østvik i Regnskogfondet. Hun peker på at Norge er en viktig aktør i det internasjonale arbeidet for beskyttelse av regnskog. - Det er naturlig og veldig viktig at vi også gjør vårt her hjemme for å redusere presset på regnskogene. Derfor bør vi gå foran med et godt eksempel og holde oss unna tropisk tømmer, sier Østvik.

Undersøkelsen er gjennomført med hjelp fra gratisarbeidende tømmerinspektører og Regnskogfondets samarbeidsorganisasjoner Natur og Ungdom, Norges Naturvernforbund, Grønn Hverdag, Forbrukerrådet og Framtiden i våre hender.

• Miljøødeleggelse

• regnskogfondet