100 prosent naturlig

Coops ferske fruktsmoothier i Coop Smak-forskjellen-serien har vært en knallsuksess. Nå lanseres en ny variant, med en sommerlig smak av kokos og ananas.

Coop Smak forskjellen smoothie er en unik produktserie med strenge krav til smak, råvarekvalitet og produksjon. Nå kommer et nytt tilskudd til serien med en frisk smak av sommer; ananas og kokos. Smoothien finnes i 250 ml flasker i frukt- og grønt-avdelingen.

– Vi ser av våre kundeanalyser at 30 prosent av våre kunder er opptatt av å kjøpe høykvalitets-produkter. Coop Smak forskjellen er den eneste egne merkevaren i Norge med premiumstandard, og vi har hatt en formidabel vekst på disse produktene, forteller ansvarlig for egne merkevarer i Coop, Hege Berg-Knutsen.

Smoothie-feberen herjer

Produsenten Fruity Line står bak smoothiene i Smak forskjellen-serien, og de benytter seg av den såkalte HPP-metoden for å sikre at produktet holder så høy kvalitet som mulig. Med denne metoden bruker man høyt trykk for å bevare fruktens smak, farge og næringsinnhold. Smoothien er dermed en ferskvare med begrenset holdbarhet.

– Produktene er ikke varmebehandlet, noe som gjør at næringsstoffene og den ferske smaken bevares, forteller konseptutvikler egne merkevarer Ulrika Thommessen i Innkjøp og sortiment i Coop Norge Handel.

Fra før finnes Coop Smak forskjellen-smoothiene i følgende varianter: Jordbær/banan, mango/pasjonsfrukt, eple/pære/bringebær og skogsbær, i tillegg til tre grønnsakssmoothier: Rød med smak av rødbete og gulrot, Oransje med smak av gulrot og pastinakk og Grønn med smak av blant annet agurk, grønnkål og spinat.

Nå får altså smoothie-familien et nytt medlem med smak av kokos og ananas.

– Det herjer en smoothie-feber over hele landet. Det er en sunn feber, for våre smoothies er hundre prosent naturlige og proppfulle av vitaminer og mineraler, sier Thommessen.

Formidabel vekst

De små 250 ml flaskene erideelle når man er litt småsulten og har lyst på noe godt og sunt.

– De er lette å ta med seg på jobben, på tur og trening, på skolen og i barnehagen. Selv bruker jeg den som restitusjonsdrikk etter trening. Jeg tar meg selv i å glede meg til den lille drikken etter endt økt. Den er jo så god, sier Thommessen.

Coop Smak forskjellen er en eksklusiv produktserie som kun kan kjøpes i Coops butikker. Smoothie-serien kaprer stadig nye markedsandeler og responsen fra kundene har vært over all forventning. Salgskurven peker rett til værs – I mars hadde Coop tidenes kjedeandel i smoothiemarkedet, på hele 28,2 prosent!

– Fokuset på helse og sunnhet er viktig for oss – dette er en megatrend i samfunnet og vi ønsker å tilby forbrukerne gode produkter som er bra for helsa, sier Hege Berg-Knutsen.

For nærmere informasjon, vennligst kontakt:

Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer i Coop

Tlf.: 986 49 515, e-post: Hege.Berg-Knutsen@coop.no

• Dagligvarer

• helse
  • smoothie
  • smak forskjellen
  • egne varemerker
  • mat
  • drikke

Coop er en av tre store dagligvareaktører i Norge og driver i dag ca. 1.250 dagligvarebutikker innenfor åtte kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, ICA, Rimi og Matkroken. Coop har også 120 byggvarebutikker. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i ett av 102 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,4 millioner medlemmer.

Harald Kristiansen

Kommunikasjonssjef +47 905 99 726