Coop Änglamark-produkter etter kundenes ønsker

Nordmenn kjøper økologiske produkter som aldri før, og ønsker seg enda større utvalg. Coop møter etterspørselen med en rekke økologiske nyheter, noen av dem initiert av kundene selv.

I Coops butikker har salget av økologiske produkter økt mye hittil i år, spesielt ser man god utvikling innenfor store varegrupper som grønnsaker, frukt, egg og melk, hvor veksten har vært opp mot 20 prosent. Nå lanseres en rekke nye økologiske produkter under varemerket Coop Änglamark, både til frokostbordet, til barna, i godterihyllene og til rengjøringen.

– Vi ser at vi treffer veldig godt med de økologiske vareområdene vi har satset på. Forbrukerne ønsker seg enda flere økologiske hverdagsprodukter, og nå utvider vi utvalget innen Coop Änglamark med flere nyheter, forteller Hege Berg-Knutsen, som er ansvarlig for egne merkevarer i Coop.

Gode forslag

Coop ble kåret til årets leverandør av økologiske produkter 2014, for over tid å være et lokomotiv i satsingen på økologiske varer, samt gjøre dem tilgjengelige over hele landet. Den Norske Matfestivalen, Bioforsk økologisk og Fylkesmannen i Møre og Romsdal står bak prisen.

– Det er veldig hyggelig å kunne takke for utnevnelsen med å bidra til å øke det økologiske salget ytterligere gjennom å lansere flere nyheter dette nyhetsvinduet, sier Berg-Knutsen.

Som et ledd i satsingen ble Coop Miljøpris delt ut for tredje gang i juni i år. Privatpersoner og skoleklasser var invitert til å komme med forslag til nye, spennende produkter som kan selges i Coop Änglamark-serien.

– De frosne, halvstekte rundstykkene vi nå lanserer i Coop Änglamark-serien er et direkte resultat av alle ønskene som kom inn til Coop Miljøpris. Mange av de innsendte forslagene omhandlet økologisk juice, smoothie og brød/bakervarer – produkter man bruker mye av i hverdagen, sier Berg-Knutsen.

Coop Änglamark 4-korn-stykker og Coop Änglamark spelt-stykker er i butikkene fra 15. september, mens Coop Änglamark mango smoothie og Coop Änglamark eplejuice lanseres i oktober.

Mer til barna

I mai lanserte Coop for første gang et økologisk produkt i barnemathylla, Coop Änglamark smoothie i klemmeposer. Nå videreføres satsingen på de yngste med maissnacks for barn.

– Klemmeposene med smoothie har vært en kjempesuksess, og ligger de siste uker helt i salgstoppen innenfor kategorien. Fordi vi ser at dette er noe forbrukerne virkelig setter pris på utvider vi satsingen på økologiske produkter til barn, sier Berg-Knutsen – og legger til at de har flere produkter på gang.

Også Coop Änglamark økologisk sjokolade er en salgs-suksess. Nå kommer to nye varianter i Coop butikker: mint og blåbær.

– Dette er prisgunstig og veldig god sjokolade som selger svært bra. Det er helt tydelig at nordmenn ønsker seg økologiske alternativer innenfor stadig flere områder, sier Berg-Knutsen.

De nye økologiske produktene er Coop Änglamark dark 70% mintsjokolade, Coop Änglamark dark 70% blueberry sjokolade, Coop Änglamark 4-korn stykker, Coop Änglamark speltstykker, Coop Änglamark maissnacks, Coop Änglamark eplejuice, Coop Änglamark mango smoothie, Coop Änglamark tøyskyll og Coop Änglamark rengjøring.

• Dagligvarer

• egne varemerker
  • änglamark

Coop er en av tre store dagligvareaktører i Norge og driver i dag ca. 1.250 dagligvarebutikker innenfor åtte kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, ICA, Rimi og Matkroken. Coop har også 120 byggvarebutikker. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i ett av 102 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,4 millioner medlemmer.

Harald Kristiansen

Kommunikasjonssjef +47 905 99 726