Coop satser enda mer på økologi og miljø- og allergivennlighet

Coop tar nå nye grep for å øke folks interesse for og etterspørsel etter økologiske og miljøvennlige varer. Coops medlemmer og kunder kan vente seg nye produkter, bredere utvalg og lavere priser.

- Med det vi nå gjør befester vi vår posisjon som Norges desidert beste dagligvareaktør når det gjelder å tilby økologiske og miljø- og allergivennlige varer, sier administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge Handel.

Det var i forbindelse med Coops markering av FNs internasjonale samvirkeår tirsdag kveld 18. januar at Svein Fanebust presenterte Coops nye økologi- og miljøsatsinger. Og det medlemseide handelsforetaket setter nå i verk flere tiltak for å gjøre miljøvennlige varer mer attraktive for sine medlemmer og kunder:

I år lanseres opp i mot 20 nye produkter under Coops eget varemerke for økologiske og miljø- og allergivennlige produkter, Coop Änglamark.

Fra 1. februar og gjennom hele første halvår skal Coop gjøre Coop Änglamark-produktene enda bedre kjent blant medlemmene ved til enhver tid å tilby minst ett av dem som medlemskupp til en meget god pris i alle sine kjeder.

Fra 1. februar og gjennom hele første halvår settes prisen på alt av økologisk frukt og grønt likt som for annen frukt og grønt.

I tillegg vil også andre salgsfremmende tiltak gjennomføres, og mange spennende økologiske matvarer skal synliggjøres gjennom Coops satsing på ”Lokal mat”.

Bakgrunn
Coop Änglamark er Coops eget varemerke for økologiske og miljø- og allergivennlige produkter og består i dag av ca 150 produkter innen en rekke kategorier, fra frukt og grønnsaker til hygiene og grillkull. Målet med Coop Änglamark er å gjøre det enkelt for Coops kunder å velge mer miljøvennlige produkter til en god pris. Antallet Coop Änglamark-produkter har økt år for år, og er et av Coops viktigste verktøy for å bidra til en mer miljøvennlig handel.

Coop var først ute med egne varemerker i norsk handel og har også arbeidet aktivt med miljøspørsmål i lang tid. I 1990 ble Coops første miljøstrategi vedtatt, blant annet med en målsetting om å tilby kundene “et sortiment av miljøvennlige produkter”. Denne målsettingen gjorde at Coop tidlig på 1990-tallet fikk etablert et fast sortiment av økologiske og miljømerkede produkter. Som en del av miljøsatsingen, ble det fra 1997 gjennomført årlige miljøkampanjer - “miljøuker” - i alle Coops kjeder, et av flere tiltak som bidro til å bygge Coops posisjon som den mest miljøvennlige aktøren i dagligvarehandelen i Norge.

• Mat, drikke

• lokal mat