Coop sponser unge, talentfulle syklister på Team Coop-ØsterHus

Coop Norge går fra nyttår inn som hovedsponsor/navnesponsor for det norske Continental sykkellaget Team Coop-ØsterHus hvor Alexander Kristoff er med som eier.  Sponsoravtalen varer ut 2017, men Coop har opsjon på å forlenge samarbeidet.

- Vi er meget fornøyd med avtalen vi nå har inngått med Team Coop-ØsterHus. Coop er en stor tilbyder av sunn mat, sportsutstyr og fritidsklær, og vi har som mål å vokse innenfor disse kategoriene, blant annet ved å inspirere Coop-medlemmer og kunder til å spise og leve sunnere. Idrettssponsing er derfor svært relevant for oss, og helt siden vi i 2012 lanserte våre to skilag, Team Coop og Team Coop Talent, har vi ønsket oss et sykkellag. Nå kom muligheten vi har ventet på. Vi ser frem til å samarbeide med Alexander Kristoff, en av Norges største sykkelprofiler, og med alle de unge talentene på teamet, sier administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge.

Team Coop-ØsterHus, tidligere Team ØsterHus-Ridley, består av ti av Norges beste syklister i alderen 20 til 30 år hvorav alle er eller har vært på junior- og/eller U23-landslag. Laget deltar i de største sykkelrittene i Norge, slik som Tour of Norway, Tour des Fjords, Arctic Race og NM, samt i UCI Europa Tour’en. I år vant Tormod Hausken Jacobsen fra teamet NM fellesstart Elite, og laget tok totalt syv NM-medaljer. Sven Erik Bystrøm fra teamet vant U23 VM. Han blir nå lagkamerat med Alexander Kristoff i Katusha, men vil fortsatt bo i Stavanger og trene med sine tidligere lagkamerater. Team Coop-ØsterHus eies av Alexander Kristoff, ØsterHus og Spinn Sykkelshop.

Hensikten med Team Coop-ØsterHus er å gi unge ryttere sjansen til å trene sammen og sykle ritt for å utvikle seg både sportslig og personlig. Målet for rytterne er å få konkurrere på et høyere nivå (World Tour), slik som Sven Erik Bystrøm og Alexander Kristoff gjør i 2015.

- Det er veldig spennende for oss å gi navn til og samarbeide tett med vårt eget sykkellag, og vi er stolte over å bli identifisert med et norsk vinnerteam som konkurrerer i en stor, internasjonal idrett. Samtidig er vi, som en av Norges største sponsorer av barne- og breddeidrett, svært glade for at vi med dette støtter unge talenter. Team Coop-ØsterHus er i dag en viktig talentfabrikk, og det passer godt inn i vår sponsorstrategi. Interessen for sykkel er på fremmarsj i Norge, og vi tror veldig mange av våre 22.000 ansatte og 1,4 millioner medlemmer vil få glede av denne nye satsingen, sier Fanebust.

I tillegg til å få profilere sin logo på rytternes konkurranse- og treningstøy, samt på lagets følgebiler, gir sponsoravtalen Coop mulighet til å benytte lagmedlemmene i markedsføring og som ressurser på kurs og lignende. Partene er enige om at detaljer fra avtalen ikke skal offentliggjøres.

Coop blir hovedsponsor for Tour des Fjords

Norge går inn som hovedsponsor for sykkelløpet Tour des Fjords. Avtalen varer ut 2017, men Coop har opsjon på å forlenge samarbeidet.

I tillegg til å få profilert sin logo på banner og skilt ved start- og målsteder, vil Coop få vist logoen sin på poengtrøyen som går til den rytteren med mest poeng. Navn på de innlagte spurtene i rittet vil være «Coop-spurten». Det vil være to-tre innlagte spurter hver dag. Tour des Fjords ble i fjor vunnet av Alexander Kristoff.

- Vi i Tour des Fjords er veldig glade for å få med Coop som samarbeidspartner. Det er en naturlig link, for Tour des Fjords er eid av idretten ved at fire sykkelklubber eier selskapet bak arrangementet, mens Coop er eid av medlemmene. Tour des Fjords har løyper som går forbi mange Coop-butikker, og vi håper og tror at disse vil være med å sette farge på løpet når syklistene passerer, sier daglig leder Roy Hegreberg i Tour des Fjords.

• idrettssponsing
  • folkehelse
  • roy hegreberg
  • tour des fjords
  • team coop-østerhus
  • alexander kristoff
  • talentutvikling

Coop er en av fire store dagligvareaktører i Norge og driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker innenfor fem kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked. Coop har også 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 106 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,4 millioner medlemmer.