Har tråkket inn nærmere 1 million til TV-aksjonen

Innsamlingsstafett Norge rundt

Har tråkket inn nærmere 1 million til TV-aksjonen

På en sykkeldrosje Norge rundt har Coop samlet inn nærmere én million kroner til TV-aksjonen. Søndag avsluttes turen i studio hos NRK.

Coop og Flyktninghjelpen har felles historie tilbake til 1946 da daværende Norges Kooperative Landsforening og Europahjelpen samarbeidet om aksjonen: ”Europa sulter – send en matpakke”.  Det er derfor naturlig at Coop er hovedsamarbeidspartner for årets TV-aksjon.

De lokale samvirkelagene over hele landet bokstavelig talt tråkket til for Flyktninghjelpen.  Med en rickshaw (sykkeldrosje), hundrevis av spreke ansatte og lokale kjendiser har Coop nå syklet gjennom 18 steder i 18 fylker. Med lørdagens stopp i Sarpsborg er hele Norge besøkt og nærmere en million innsamlingskroner syklet inn for Flyktninghjelpen.

– Målet var å få oppmerksomhet rundt TV-aksjonen og Flyktninghjelpens viktige arbeid med å hjelpe mennesker på flukt. Vi ville oppfordre næringslivet til å støtte TV-aksjonen, og selv gå foran med et godt eksempel både i kroner og krefter, sier administrerende direktør Ola H. Strand i Coop Norge, som selv avslutter stafetten med å sykle sjarmøretappen inn i NRK-TV sin direktesending søndag 24. oktober.

Der skal han overrekke både de innsamlede ”sykkelpengene” og et foreløpig hemmelig - men minst like stort - beløp fra COOP Norge.

– Det Coop skal stå for

Stafetten begynte hos Coop Nord i Alta den 23. september. Siden rullet turen ned til Trøndelag, før hele Vestlands-kysten fikk syklende besøk. Etter en tur innom Sørlandet har innsamlingssykkelen nærmet seg Oslo igjen med stopp i Østlandsfylkene.

Blant de som har vært passasjerer bak i rickshawen og vært med på å samle inn bidrag, er tidligere statsråd og nåværende fylkesmann i Aust-Agder Øystein Djupedal, Hønefoss-strateg Umaru Bangera fra Sierra Leone og kaptein Frode Lafton, samt ordførerne både i Alta, Steinkjer, Sandefjord og Porsgrunn.

– Jeg er kooperatør  selv, og denne innsamlingen representerer det jeg som medlem ønsker at Coop skal stå for. Jeg er ekstra glad for at det Flyktninghjelpen som har fått TV-aksjonen i år. Mennesker på flukt er de som har aller minst, og trenger hjelpen mest, sier fylkesmann Øystein Djupedal.

By på sykkelen

Sykkelen som har fraktet både Djupedal og de andre Norge rundt, ligger nå ute til auksjon på nettstedet QXL. Det betyr at alle som vil, kan legge inn bud for å få en bereist rickshaw og samtidig støtte TV-aksjonen. Auksjonen pågår til og med søndag og foreløpig ligger høyeste bud på 7000 kroner.

Fortsetter innsamlingen i butikk

Søndag er det privatpersoners tur til å gi. Coop har oppfordret alle sine ansatte til å bli bøssebærere, og vil også tilby alle som ikke får gitt på søndag, en sjanse til å støtte aksjonen likevel.

– I alle landets Coop-butikker vil det i to uker etter aksjonen være mulig å kjøpe giverbonger pålydende 100 eller 200 kroner som du betaler for som en vanlig vare i kassa. Er det noen der ute som ikke får lagt noe i bøssa, er det bare å legge handleturen til en Coop-butikk, sier administrerende direktør Ola H. Strand i Coop Norge.

• Detaljhandel

• flyktninghjelpen
  • coop norge handel

Coop i Norge består av 130 selvstendige samvirkelag spredt rundt i Norge. De 20 største av disse står for om lag 80 prosent av omsetningen i Coop. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge. Oppgaven er å ivareta innkjøpsoppgaver, vareforsyning, kjededrift, medlemsprogrammet, egen næringsmiddelindustri og eiendomsutvikling til beste for norske samvirkelag. Oppgavene ivaretas gjennom Coop Norges to heleide datterselskaper Coop Norge Eiendom og Coop Norge Handel. I tillegg driver Coop Norge butikkvirksomhet på Østlandet gjennom datterselskapet Smart Club.