Tilfredsstillende utvikling i Coop

Coop i Norge leverte i fjor et resultat før skatt på 912 millioner kroner.

- Tilfredsstillende, sier administrerende direktør Ola Strand i Coop Norge.   280 millioner kroner stammer fra resultat før skatt i Coop Norge SA konsern, mens 636 millioner kroner er overskudd i samvirkelagene.

- Sammenlignet med 2009 har årsresultatet i Coop Norge SA konsern økt med 149 millioner kroner, så isolert sett er dette et resultat vi kan være stolte av, sier Strand.

- Selv om 2010-resultatet er godt, har vi fortsatt har mer å gå på i Coop. Nå er vi i gang med å styrke vår posisjon for å legge grunnlaget for ytterligere framgang, sier Strand.

Coop Norge SA konsern hadde i 2010 salgsinntekter på 28.065 millioner kroner mot 27.468 millioner kroner året før. Salget til samvirkelagene økte dermed med 2,2 prosent i 2010, dvs. noe mindre enn året før.

- Dette skyldes særlig økt prispress og sterk konkurranse i bransjen, blant annet var det stadig priskrig på utvalgte varer i fjor, sier Strand.

Han forteller også at selskapets satsing på lavpris-supermarkeder gjennom kjeden Coop Extra vil bidra til å sette marginene under ytterligere press. Coop Norge SA konserns bruttofortjeneste i 2010 ble på 2.686 millioner kroner mot 2.582 millioner kroner i 2009.

Samvirkelagenes samlede omsetning i 2010 ble på 36.562 millioner kroner, en forbedring på 555 millioner kroner fra året før.

- Våre eksisterende butikker gjør det bra, og hvis vi sammenligner vår organiske vekst med konkurrentenes, ligger vi godt an. Utfordringen er i år som i fjor, at Coop etablerer og fornyer butikker i for lav takt. Min jobb blir, sammen med samvirkelagene, å skape ny vekst, sier Strand som det siste året har tilført Coop Norge tre milliarder kroner i ny finansiell styrke.

Coop-medlemmene har fått utbetalt 642 millioner kroner for sitt kjøp i Coop i 2010. Dette inkluderer bonuser og medlemsrabatter fra Coops samarbeidspartnere.

• Hel-, delårsrapporter

• resultat

Coop er Norges nest største detaljhandelsaktør, og ca. hver fjerde handlepose som omsettes i Norge, kommer fra en Coop-butikk. Coop eies av 1,2 millioner medlemmer og butikkene drives av 125 samvirkelag. Coop driver detaljhandel og eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge SA. Gjennom datterselskapet Coop Norge Handel AS driver selskapet grossist-, logistikk- og kjedevirksomhet, mens datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 870 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter og i tillegg en del frittstående. Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsbutikker i ulike bransjer. Til sammen har Coop cirka 1.200 butikker over hele landet.