Nye IXOLIFT erstatter gardintrappen

Nye IXOLIFT erstatter gardintrappen

IXOLIFT 400 er en helmekanisk arbeidsplattform som gjør det mulig å jobbe opp til fire meters høyde uten å risikere fallskader.

Bare i Norge ble det registrert hele 4 614 arbeidsrelaterte fallulykker i 2016. Et alt for høyt tall, mener finske Johan Friis, som har brukt de siste to årene på å utvikle en høydejusterbar arbeidsplattform som alternativ til den vinglete og usikrede stigen. Resultatet heter IXOLIFT 400, og er nå klar for lansering i Norge.

Erstatter stigen

IXOLIFT 400 er et praktisk og sikkert arbeidsverktøy for oppdrag i høyden. Den har en arbeidsplattform som justeres med gassfjær, og dermed kan man raskt finne riktig arbeidshøyde uten bruk av elektrisk motorkraft. Omringet av støtterekkverk i hoftehøyde står man trygt som i en vanlig lift. En fordel er også at man ikke trenger sertifisering for å operere IXOLIFT 400.

– Det er svært ubehagelig å jobbe i høyden uten god sikring, og svært mange arbeidsrelaterte skader oppstår når man faller fra stiger. Å utvikle et arbeidsverktøy som IXOLIFT – som kan redusere skader og som til og med kan redde liv – er veldig tilfredsstillende. Dette er et produkt som har manglet på markedet, og vi er spente på hvordan det blir mottatt i Norge, sier Johan Friis i IXOLIFT Ltd.

Johan Friis, IXOLIFT Ltd.

IXOLIFT 400 er lett i vekt og enkel å bringe med seg, og med en bredde på under 80 cm trilles den enkelt igjennom døråpninger eller inn i heiser. Arbeidsplattformen har anti-skli bremser og valgfrie stabiliseringsarmer for utendørsbruk, noe som sikrer ekstra på utsatte steder. IXOLIFT er dessuten utviklet i galvanisert stål og er i stor grad vedlikeholdsfri.

Produktansvarlig i Cramo AS, John Arild Brekke, ser på IXOLIFT som et godt alternativ til stigen.

– Vi har tatt inn to modeller som nå står på vår avdeling i Kjeller. Dette er en manuell og trygg erstatning for gardintrappen, en slags mini-lift. IXOLIFT 400 passer utmerket til alt fra butikk og lager til nybygg og fabrikk, sier Brekke i Cramo.

Teknisk info IXOLIFT

Drift: umotorisert/mekanisk