Illustrasjonsfoto

Ekspertenes tips: Slik unngår du fuktskader

Nå starter flomsesongen. Dette er de viktigste tiltakene du må gjøre for å forhindre at fuktskader blir til muggsopp.

– Fuktskader som ikke blir behandlet riktig og tidsnok, resulterer i muggsopp og råte. Skulle man få vann i kjelleren, er det derfor kritisk med hurtig uttørking. Her snakker vi ren førstehjelp for å unngå skader på hus og helse, forteller Magne Skintveit i Cramo.

Selskapet har solid kunnskap om behandling av fuktskader. De har følgende råd til alle som blir rammet av flom og vannskader i bygg og bolig:

Kom i gang – med én gang

Hvis man venter for lenge med å behandle en fuktskade, blir resultatet muggsopp. Da ser man på en langt mer omfattende jobb. Godt og riktig utstyr er avgjørende for å behandle fukten effektivt.

– Dersom det går for lang tid og muggen kommer, ser man på en dyr og omfattende jobb. Heldigvis kan man unngå slike situasjoner med hjelp fra fagfolk. Cramo kan blant annet bistå med å finne riktig utstyr til riktig formål, sier Skintveit.

Effektiv uttørking med avfukter

Uttørking er viktig for å unngå at fukt utvikler seg til muggsopp.

– Ved vannskade er det viktig å få fuktigheten ut, fremfor å kapsle den inn i gulv og vegger.Varme fjerner ikke fukt, men hever temperaturen ­– som gir gode vekstvilkår for muggsopp. En avfukter produserer tørr luft og trekker fuktigheten ut av rommet, forteller Skintveit.

Det finnes en rekke ulike avfuktere på markedet, tilpasset alt fra store konstruksjoner og haller til mindre bygg og boliger.

På steder med temperaturer over 12 plussgrader bør du velge en vanlig avfukter som får vannet til å kondensere. På steder der gradestokken viser mindre enn 12 plussgrader er en rotoravfukter det beste alternativet.

Tips: Dersom du har fått muggsopp, er det viktig å bruke en effektiv luftrenser ved uttørking.

Trenger du å snakke med en spesialist på uttørking? Cramo har samlet all informasjonen du trenger HER.

Cramo Group er Europas nest største foretak innen utleie av maskiner, utstyr og leierelaterte tjenester samt utleie av flyttbare lokaler. Cramo er virksom i 14 land med ca 300 avdelinger og 2600 ansatte. Den konsoliderte omsetningen i 2017 var 730 millioner euro. Cramos aksjer er notert på NASDAQ OMX Helsinki Oy.

Cramo AS inngår i Cramo Group, og er en av de ledende utleieaktørene i Norge med 28 avdelinger og 230 ansatte. Cramo AS er ISO sertifisert innenfor både Kvalitet (9001) og Miljø (14001).
I utleie-sortimentet inngår bygg- og anleggsmaskiner, heiser, lifter, containere samt flyttbare lokale for bygg og anlegg, industri og offentlig sektor (kontorer, skoler, barnehager m.m).