På topp i Etisk Bankguide 2017

På topp i Etisk Bankguide 2017

Etisk bankguide er en undersøkelse der Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet har gjennomgått norske bankers retningslinjer, krav og policydokumenter når det gjelder samfunnsansvar, etikk og miljø. Årets undersøkelse er den andre i rekken. Også i år kom Cultura Bank på en klar førsteplass.

8. november ble resultatene av Etisk Bankguide 2017 offentliggjort. Det var tydelig at flere av bankene hadde gjort en innsats for å forbedre resultatene fra i fjor. I år er det dessuten kommet med tre nye banker, Sbanken (tidligere Skandiabanken), Gjensidige og Sandnes Sparebank.

Rekkefølgen i toppen er uendret. Cultura Bank kom best ut i år også, med 97 av 100 mulige poeng – det samme som i fjor. På andreplass kom Storebrand, som har forbedret seg fra 76 til 79 poeng, og på tredje plass KLP, som har klatret fra 65 til 73.

Cultura Bank praktiserer som eneste bank i Norge offentliggjøring av hvilke bedrifter og organisasjoner som har fått lån, og vi har 100% innskuddsdekning for utlånene. Banken har pålagt seg selv sterke begrensninger i hvordan overskuddslikviditeten kan plasseres. Cultura Bank er ikke aktiv i utlandet og investerer ikke i verdipapirer i spekulasjonsøyemed.

Fakta om Cultura Bank

Få hadde hørt om ”social banking” da Cultura Bank ble startet i 1997. Denne internasjonale bankbevegelsen bygger på to hovedprinsipper: transparens - at innskyterne får vite hva pengene brukes til - og at utlånsformålene vurderes etter sosiale og miljømessige kriterier. Cultura Bank var først ute i Norge, og er fremdeles den eneste norske banken som driver etter disse prinsippene.

Vi driver bank fordi vi vil at penger skal realisere gode ideer, starte levedyktige virksomheter og gi mennesker rom til å skape muligheter for seg selv og andre.

Banken finansierer blant annet prosjekter som kan forbedre økosystemene, skape renere luftmiljø, gi verdige sosiale forhold, dekke behov for omsorg og gi barn og ungdom bedre oppvekstvilkår.

Jannike Østervold

Pressekontakt Banksjef, daglig leder 22995197

Et etisk valg

Cultura Bank er den eneste norske banken som forteller innskyterne hva pengene brukes til. Vi er åpne om hvem vi låner ut penger til, og utlånsformålene vurderes etter sosiale og miljømessige kriterier.

Cultura Bank
Holbergs gate 1