For full damp

For full damp

Vinteren tærer på vegger, tak og terrasser, og det samles smuss og grus som ikke blir synlig før solen titter frem om våren. Da er det på tide med en skikkelig vårrengjøring, noe Kärcher og selskapets logistikkpartner Dachser kan hjelpe deg med.

«Om våren har vi tre ganger så mye å gjøre som ellers i året», forteller Marc-Oliver Bohlender, Branch Manager i Öhringen. Fra logistikksenteret i nærheten av Heilbronn frakter Dachser i hovedsak rengjøringsmaskiner og systemer for Kärcher. Bedrifts- og privatkunder får like stor oppmerksomhet, men hver bransje trenger sine egne løsninger. Bilforhandlere har andre behov enn verksteder og bensinstasjoner, byggebransjen trenger profesjonelt utstyr, eiendomsforvaltere og helsevesenet trenger innovative produkter, og transport- og logistikkbransjen trenger teknologi for rengjøring.

I tillegg bestiller byggevareforretninger, dagligvarebutikker og postordreselskaper, samt privatpersoner som bestiller på nett direkte fra produsenten, og de ønsker alle rask levering. For dem er høytrykksspylere, vindusvaskere, gulvvaskere og rengjørings-/vedlikeholdsprodukter bestselgere om våren. «Sett bort i fra volumet på bestillingsmengden er rask levering en av hovedutfordringene», sier Bohlender. Hvis det kommer en bestilling inn til Dachser før klokken 15.00, blir den sendt ut samme dag.

Stor utvidelse ved Öhringen

Som logistikkleverandør for Kärcher i Tyskland siden 2005 har Dachser levert til alle salgskanaler. I tillegg til leveringer til både privat- og bedriftskunder, inkluderer tjenestene også raske leveringer til for eksempel messer eller spesial leveringer med strenge tidsrammer til byggevareforretninger.

I gjennomsnitt sender lageret i Öhringen ut inntil 3800 pakker hver eneste dag. I fjor ble anlegget betydelig utvidet spesielt for samarbeidet med Kärcher. I tillegg til at distribusjonssenteret er knyttet opp mot Kärchers produksjon i Obersontheim, som ligger i nærheten, sender nå også de forskjellige produksjonsanleggene rundt om i Europa direkte til Dachser i Öhringen. Logistikksenteret har plass til rundt 19 500 paller, og Kärcher bruker omtrent to tredjedeler av plassen.

Tett intergrering mellom IT-systemer

Innsamling av brukt transportembalasje av, samt klager og returer blir også håndtert i Öhringen. Feilbestillinger som ikke er skadet, går tilbake på lager etter en rask kvalitets- og emballasjekontroll. Dachser videresender alle klager eller defekte maskiner direkte til fabrikken. Tett integrering mellom begge parters IT-systemer sørger for at logistikken fungerer optimalt.

«Streng ordrestyring er helt nødvendig for at arbeidsflyten skal kunne fungere», sier Bohlender. Lagerstatus, innkommende ordre og returer rapporteres fortløpende til Kärcher takket være denne løsningen. Leverte varer ligger i Kärchers SAP-system senest fire timer etter at en lastebil har ankommet til Dachser. Slik kontroll på planleggingen reduserer behovet for lagervarer. Bohlender kaller det «en ren løsning». Det står tross alt mye på spill – vårrengjøringen må tas på alvor.

Om Kärcher:

Alfred Kärcher GmbH & Co. KG er en global markedsleder som produserer rengjøringsmaskiner og -systemer. Den familieeide bedriften har over 11 000 ansatte i 60 land, og i 2014 omsatte de for 2,12 milliarder euro. www.kaercher.com

Ingrid Øie

Pressekontakt Communications Consultant Nordic