Nille får halloween i butikken til rett tid

Nille får halloween i butikken til rett tid

Tiden er inne for å skjære ut ansikter av gresskar, slik at vi kan bruke dem til å lyse opp i høstmørket. Når vinteren nærmer seg, dagene blir kortere og solen mister sin styrke, er det en fast tradisjon for lystørste mennesker i Norden å pakke seg inn i hygge – men det er også plass til det skumle. Skolebarn utkledd som hekser, zoombier og skjeletter, vandrer omkring i gatene med knask eller knep, og den norske lavpriskjeden Nille er en av aktøren som er eksperter i å skape halloween-stemning.

Lavpriskjeden Nille leverer artikler til både små og store anledninger, til hverdag og fest, men også alt man trenger for å skape den nifse stemning til halloween. Med butikker i både Norge og Sverige tilbyr Nille alt fra stearinlys til godteri, samt halloween-kostymer til høstmørket. Det er Dachser, som står for logistikken fra det norske lageret i Vestby – inn i de svenske butikkhyllene.

«Nesten alle kvinner i Norge er innom en Nille butikk i løpet av året. I høysesongene øker handlefrekvensen betraktelig blant våre kunder,» forteller Ole-Anders Løge, som er Nordisk Markedssjef hos Nille. «Våre mest populære produkter inn mot høytider er levende lys, elektriske lys, interiørprodukter og øvrige produkter som er spisset inn mot sesongen.»

Targofix – faste leveringstidspunkter
Derfor er det spesielt travelt med vareleveringen til Nilles butikker opp mot en merkedag som halloween.

«For å kunne håndtere Nilles høysesong som er konsentrert rundt høytider, som bland annet halloween, når varene skal leveres til intet mindre enn 33 butikker i Sverige, kreves det veldig god planlegging og intelligente standardiserte løsninger. Vi lager et estimat for hvor mye kapasitet vi skal bruke. Etter dette sørger produktet vårt entargo, med produktlinjene, targoflex, targospeed og targofix, for at vi kan levere på det helt riktig tidspunkt, på rett sted,» sier Benjamin Fjellheim, som er Sales Manager European Logistics hos Dachser Norway på Vinterbro.

Dachsers produkt targofix tilbyr kundene en tjeneste med fokus på presise leveringstider slik at kundenes varer blir levert til mottakeren på en bestemt dag. Varene til Nille må ikke ankomme butikken for tidlig, men de må heller ikke komme for sent. «For Nille leverer vi pallene direkte til butikken, den dagen varene skal inn i butikkhyllene, » sier Fjellheim.

«Hver butikk har lite med ekstra lagerplass og når opp mot seks til åtte paller med varer skal inn i butikken, er det veldig viktig at varene ankommer på rett dag for når varene skal inn i butikkhyllen. Varene må også leveres på rett tidspunkt på dagen slik at de ansatte er klare til å ta imot varene» sier Rune Gundersen, Logistikksjef hos Nille.

Varene må inn i butikkhyllene før halloween
For Nille er det også viktig at de vet når varene leveres i de enkelte butikker, slik at de kan planlegge ekstra bemanning i butikkene samtidig som varene kommer. Integrering av data gjennomført av Dachser eget EDI-senter sørger for at Nille til enhver tid har tilgang til å se hvor sendingene befinner seg via samme programvare som de bestiller transporten gjennom. Om det oppstår avvik så er Dachsers personlige kundeservice lett tilgjengelig. Ved å bytte til Dachser har Nille på denne måten fått optimert sine forsyningskjeder, og det har resultert i en redusert logistikkostnad, som skaper balanse i deres logistikkregnskap.

«Når vi velger logistikkleverandør forventer vi at vi får kvalitet, og at våre varer ankommer butikkene i henhold til avtalen,» sier Rune Gundersen. «Det gjør de med Dachser. Varene våre plukkes på lager i Vestby og sendes med Dachser til Göteborg, Malmö og Jönköping og distribueres videre til butikkene derfra.»

Livet går videre etter halloween, og både Nille og Dachser har mye å gjøre, selv om en av årets merkedager er vel overstått. ”Vi har to typer leveringer for Nille – alminnelig påfylling hver uke, og kampanjevarene, som skal leveres på et bestemt tidspunkt annenhveruke. «Når halloween er overstått, frakter vi alle sesongvarene til Göteborg og København, hvor de bli oppbevart, inntil butikkene er klar til at motta dem igjen til neste år,» sier Benjamin Fjellheim. Den alminnelige påfyllingen sendes med Dachsers produkt targospeed, for raske og fast definerte transittider. Med targospeed levers varene dagen etter opphenting i Vestby til en stor andel av butikkene i Sverige.

Det du ikke visste om halloween
Navnet halloween er en sammensetning av det engelske ”All Hallows Eve” (”alle helliges kveld”). Selv om mange tror at den nifse høstfeiringen er kommet til Norden fra USA, stammer tradisjonen opprinnelig fra England og Irland, men er blitt kommersielt påvirket fra USA. På norsk kalles natten til 1. november opprinnelig allehelgensaften, hvor man feiere de døde helgener og martyrer.