Steltons jul går på skinner

Steltons jul går på skinner

Vi kjenner til det alle sammen: Navnet på det danske designhuset som i mer enn 50 år har levert dansk design til hjem i hele Norden. Vi kjenner den høye, minimalistiske, sylinderformede termokannen i all verdens farger, som i mange år har prydet kaffebordene med sitt tidløse design – men det vi ikke visste, er at Steltons jul i år kom til Skandinavia blant annet på togskinner.

Når nettene blir lange og kulda setter inn, så nærmer Julaften seg med rekordfart. Julehandelen er i gang både i butikkene og hjemme foran dataskjermen. Stelton er en av virksomhetene som leverer mange gaver under juletreet, så presset var stort da virksomhetens nye julekolleksjon skulle fraktes fra Kina til Danmark. Heldigvis kunne Dachser hjelpe.

Full fart fremover fra Kina til København
Mette Rasmussen er Team Leader, Sea Freight i Dachser Denmark Air & Sea Logistics. Selv om hennes daglige kontorplass er i København har hun forbindelsene til hele verden på plass. Så da Stelton kom til Mette med en forespørsel om en spesiell transportoppgave, var det ingen tvil om at de hadde henvendt seg til rett person. Lanseringen av den nye julekolleksjonen var gått langt over forventningen, og Stelton hadde et transportbehov om måtte løses i en fart. Det måtte en ny forsendelse av julevarer til for å holde tritt med etterspørselen på det skandinaviske markedet, og med kort leveringsfrist måtte man ta en spesiell metode i bruk.

«Stelton sin nye julekolleksjon skulle være i butikkene til første søndag i advent, så det viktigste suksesskriteriet for transporten var en rask leveringstid slik at vi kunne overholde tidsfristen. Dachser Air & Sea Logistics i Danmark hadde hovedansvaret for oppgaven, men vi samarbeidet tett med Dachser i Kina, som tok dialogen med avsendelsen, og Dachser i Tyskland, som sørget for frakt av kontaineren,» forteller Mette Rasmussen.

Tverrkontinentalt samarbeid
Det hele startet altså i Kina, hvor en kontainer med Steltons varer ble pakket hos leverandøren. Konteineren ble avhentet og lastet på et godstog til Polen via Silkeveien, deretter videre med lastebil via Tyskland og til Danmark. Dermed ble ulike elementer i Dachser sin produktportefølje satt sammen til en skreddersydd transportløsning som tilfredsstilte kundens behov.

«Vi fikk oppgaven med å få godset frem i tide, og vi anbefalte tog som løsning – et nytt og interessant produkt for oss,» forklarer Mette Rasmussen. «Underveis var det enkelte opphold, for eksempel da kontaineren ankom EU. De lokale tollmyndighetene hadde spørsmål i forhold til dokumentasjon osv., men det ble løst innenfor det forventede tidsvinduet.»

Fordelene med denne kombinasjonen av jernbane og veitransport er at den er hurtigere en sjøfrakt. Det er også billigere og mer miljøvennlig enn flyfrakt. Det krever en grundig koordinering og en felles innsats fra de ulike teamene i Dachser sine avdelinger for å få alle ledd i leveringskjeden til å gli knirkefritt sammen.

Julen er i trygge hender
Til daglig samarbeider Dachsers to forretningsområder, European Logistics og Air & Sea Logistics, også om å løse Steltons logistikkbehov, som dekker både vei, sjø og fly. Det var flere utfordringer i dette prosjektet: Kontaineren med varene skulle leveres med jernbanetransport og samtidig skulle all dokumentasjon være helt i orden for å unngå forsinkelser underveis.

Hos Stelton i huset på Christianshavn, nærmere bestemt Christianshavns Kanal, finner vi showroom og en del av virksomhetens medarbeidere. Men når vi snakker om logistikk, så er det hos Stelton i Fårevejle mellom Holbæk og Sjællands Odde det skjer. Det er nemlig her man har overblikket over varene til virksomheten, og derfor også her denne viktige forsendelsen skulle leveres for kontroll, lagerføring og etterfølgende distribusjon til hele Norden. Nå kan vi snart tenke tilbake på år 2016 som året da julen kom til Skandinavia på skinner.

Ingrid Øie

Pressekontakt Communications Consultant Nordic